Boskalis, Van Oord

Nederlandse baggerschepen varen onder Russische vlag: wat nu?

02 maart 2022 16:41 Aangepast: 02 maart 2022 22:24
Baggerwerkzaamheden van Boskalis. Beeld © archieffoto ANP

Om te kunnen werken in Russische wateren varen Nederlandse baggeraars steeds vaker onder Russische vlag. Nu Rusland op steeds meer vlakken wordt geboycot, is het de vraag of die schepen door kunnen werken. En of ze met die Russische vlag nog wel terug naar huis kunnen varen.

Boskalis is een van de eerste baggeraars die de schepen 'omvlagt' als ze in Rusland actief zijn. Een manager van Boskalis zei twee weken geleden op een congres dat zijn bedrijf nu vier schepen laat varen onder Russische vlag. Een woordvoerder van het bedrijf bevestigt dat.

Volgens de Russische nieuwssite voor de maritieme industrie gaat het om twee kleinere transportboten, het baggerschip Nordic Giant en de Arctic Scradeway die voorzien zijn van een Russische vlag. Dat laatste schip is geschikt voor het werk onder water.

Volgens een woordvoerder van Boskalis is het in meerdere landen gebruikelijk om schepen onder de lokale vlag te laten varen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Scheepswerf in Groningen zit met Russische ijsbreker in de maag

Klussen binnenhalen

Het voordeel van varen onder Russische vlag en vanuit een lokaal kantoor is dat je makkelijker een vergunning krijgt voor het werk.

Ook voor die andere Nederlandse baggeraar Van Oord en Belgische baggeraars is het een eenvoudigere manier om in Rusland te kunnen werken. Nederlandse en Belgische baggeraars zijn goed voor 80 procent van al het baggerwerk in de wereld.

Boycot

Probleem is nu dat Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne op vele fronten wordt geboycot. Grote oliebedrijven trekken zich terug uit het land. Er wordt niet meer op gevlogen en het betalingsverkeer ligt voor een groot deel plat. Wat er met de Nederlandse baggerschepen onder Russische vlag moet gebeuren is onduidelijk.

"Varen onder de vlag van het land waar je werkt zie je vaak omdat je anders geen contracten kan afsluiten", zegt Polite Laboyrie, voorzitter van de baggeraarsvereniging CEDA. "Maar ik denk dat er in veel bestuurskamers stevig over wordt gesproken wat in de huidige situatie te doen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Hebben sancties effect op Rusland? 'Poetin heeft zich hierop verkeken'

Uitdaging

"Er ligt een grote uitdaging voor de baggeraars", zegt ook secretaris generaal René Kolman van de IADC, een andere belangenvereniging voor baggeraars.

Of de Nederlandse schepen nu weer naar huis kunnen komen is de vraag. In Europese havens worden Russische schepen nog niet geweerd maar dat kan wel komen.

"Het wordt dus een probleem als ze terugkomen", zegt Eric van Hooydonk, advocaat in Antwerpen en gespecialiseerd in Europese en nationaal maritieme regelgeving. "Mogelijk worden Europese havens gesloten. En wellicht komen er sancties voor het gebruik van de technologie."

En de betaling?

In dat geval zouden de gespecialiseerde baggeraars ook niet door kunnen werken in Rusland. En met het uitsluiten van Rusland uit het betaalsysteem Swift komt er nog een probleem bij. Van Hooydonk: "Wellicht kan er nog wel gewerkt worden maar dan kunnen de bedrijven niet meer worden betaald."

Opnieuw omvlaggen zodat ze weer onder een Nederlandse of andere vlag varen kan volgens Van Hooydonk wel. Al is het de vraag hoe gemakkelijk de Russische autoriteiten daar nu in zijn. "Je kunt er ook aan de ketting belanden", zegt Laboyrie.

Goed nadenken

Baggeraar van Oord wil er niets over kwijt. "Alles draait nu om de veiligheid van onze medewerkers", zegt een woordvoerder. "We hebben ook Russische en Oekraïense collega's."

Boskalis zegt ondanks de vier schepen die er actief zijn dat de Russische markt op dit moment voor hen niet zo belangrijk is. "We hebben het vooral druk in Zuidoost-Azië en in Nederland."

Maar het bedrijf staat volgens de woordvoerder ook niet te springen om er meer opdrachten binnen te halen. Ook al zou het nog mogen. "Daar zullen we dan wel heel goed over gaan nadenken."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van