Ga naar de inhoud
'Vooruitlopen op sancties'

Containervervoer naar Rusland deels plat: 'Steeds meer geïsoleerd'

Maersk is een van de scheepvaartbedrijven die vrijwel geen containers meer naar Rusland brengt. Beeld © Peter Hilz / HH

De grote containerrederijen Maersk en MSC stoppen met het vervoeren van containers naar Rusland. "Het lijkt erop dat Rusland hoe langer hoe meer geïsoleerd raakt."

De stap van Maersk uit Denemarken en het Zwitsers/Italiaanse MSC volgt op die van het Duitse Hapag-Lloyd en ONE uit Singapore.

Het besluit heeft zeker impact, want MSC en Maersk zijn wereldwijd de twee grootste spelers op het gebied van containervaart. Samen met Hapag-Lloyd en ONE zijn de vier rederijen goed voor bijna de helft van alle containers die wereldwijd worden vervoerd.

Russen
Lees ook:
Russen voelen sancties: kan Poetin op steun blijven rekenen?

'Rusland raakt geïsoleerd'

Maersk stopt overigens niet helemaal met alle vervoer naar Rusland. Voedingsmiddelen, medicijnen en humanitaire benodigdheden blijft het wel in containers vervoeren naar Rusland.

Maar desondanks lijkt het dat Rusland steeds meer geïsoleerd raakt, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom Industrie, transport en logistiek bij ABN Amro. 

Scheepswerf
Lees ook:
Scheepswerf in Groningen zit met Russische ijsbreker in de maag

'Lopen vooruit op sancties'

Swart vindt het opvallend dat de rederijen nu zulke stappen nemen. Ze lopen vooruit op mogelijke sancties, denkt hij. 

Niet alle producten mogen nu naar Rusland worden uitgevoerd, maar veel producten vallen niet onder de huidige sancties. In 2020 waren medijnen en farmaceutische producten de belangrijkste groep producten die Nederland naar Rusland uitvoerde. Die export wordt nu waarschijnlijk nog niet geraakt.

Verder exporteerde Nederland vorig jaar onder meer elektrische apparaten en vrachtauto's naar Rusland.

Deze
Lees ook:
Deze ondernemers worden geraakt door de oorlog in Oekraïne

Maersk is 'diepbezorgd'

Een woordvoerder van Maersk zegt dat het concern 'zeer bezorgd is over hoe de crisis in Oekraïne is geëscaleerd'. Zij verwijst naar de stabiliteit en veiligheid, ook voor de medewerkers. Of dat ook betekent dat Maersk vreest voor rakketten in de Zwarte Zee, wil zij niet zeggen.

Maersk vaart niet alleen op Russische havens die liggen aan de Zwarte Zee, maar ook op havens die liggen aan de Oostzee, zoals Sint Petersburg, en Russische havens in het Verre Oosten, zoals Wladiwostok. Daar is overigens geen sprake van oorlog.

Shell
Lees ook:
Shell trekt zich terug uit Rusland om oorlog Oekraïne

Mogelijk spelen bij reders ook reputatie en principiële redenen mee, zegt Swart. 

Handel met Rusland wordt sowieso lastiger nu het moeilijker wordt om betalingen te doen, aldus Swart. Westerse landen willen immers een aantal Russische banken afsluiten van het wereldwijde betaalsysteem Swift, maar het is nog niet duidelijk welke banken op die lijst staan.

Hoe
Lees ook:
Hoe Poetins oorlogszucht deze eeuw steeds groter werd

Toch is het in principe wel mogelijk om betalingen te doen, zegt Swart, maar vanwege de capaciteit bij banken zullen grote betalingen in verband met bijvoorbeeld gasleveranties voorrang hebben.

Maersk stopte vorige week al met het varen naar Oekraïense havens, zoals Odessa.

Onduidelijkheid bij terminals

Er is overigens ook bij containerterminals, waar containers op een schip worden geladen of eraf worden gehaald, onduidelijkheid over de sancties. Vanwege die onduidelijkheid liet ECT gisteren weten dat het geen containers die zijn bestemd voor Rusland meer lost. 

Dit weekend besloot de douane om alle containers met bestemming Rusland tegen te houden. Deze maatregel werd genomen om te voorkomen dat er toch nog goederen van de sanctielijst op het laatste nippertje zouden vertrekken, na het instellen van de sancties. 

Handmatig controleren

Inmiddels is de douane bezig om alle containers handmatig te controleren, of er goederen inzitten die niet meer naar Rusland geëxporteerd mogen worden, laat woordvoerder Pieter ten Broeke van de douane weten. Het gaat in totaal om zo'n 6000 containers, vertelt hij. 

Containers waar groenten en fruit inzitten krijgen voorrang omdat ze anders bederven. Deze mogen nog wel naar Rusland. De douane zet extra personeel in om de voorraad containers snel weg te werken, maar wanneer dit gelukt zal zijn kan Ten Broeke niet zeggen. 

Hij verwacht niet dat er nog meer containers bij zullen komen om te controleren, omdat bedrijven zelf wel weten wat er wel en niet naar Rusland vervoerd mag worden. Dat wordt bovendien ook duidelijk bij het administratieve deel van export naar Rusland, zoals het doen van uitvoeraangifte.

Zelenski: 'Wie Russische producten koopt, betaalt voor het doden van mensen'

01:06
Dit is een artikel van