Zakenpartners van Lil Kleine buitelden afgelopen week over elkaar heen om afstand te nemen van de door geweldsincidenten in opspraak geraakte rapartiest. Mediatycoon John de Mol blijkt zijn samenwerking met hem al eerder in stilte te hebben beëindigd.
Het leek zo mooi. In 2019 begonnen John de Mols mediabedrijf Talpa en rapartiest Lil Kleine samen een nieuw jongerenplatform. Dat platform moest jongeren met filmpjes en muziek op sociale media gaan inspireren om hun dromen na te jagen.
Inspirator Lil Kleine
In mei van dat jaar zetten de mediatycoon en de toen 24-jarige rapartiest hun handtekeningen onder de contracten. Lil Kleine, de artiestennaam van Jorik Scholten, werd de ambassadeur van het nieuwe jongerenmerk.
"Het is fantastisch om met Jorik samen te werken en keer op keer te ervaren wat een inspirator hij voor jongeren is", zei De Mol destijds. In een bericht op Instagram noemde de rapper de samenwerking zelf een grote stap, een 'major move'.
Vier maanden later lichtten De Mol en Kleine hun ambitieuze plannen verder toe in het televisieprogramma De Wereld Draait Door. Met het platform, dat New Wave ging heten, wilden zij jongeren bereiken die steeds minder televisie keken.
Gewaarschuwd
Gewezen op het 'baldadige' karakter van de rapper erkende De Mol dat hij van tevoren was gewaarschuwd voor de samenwerking. Maar tijdens de opnamen voor The Voice, waar Lil Kleine eerder dat jaar voor de eerste keer als jurylid had opgetreden, was de mediatycoon tot de conclusie gekomen dat die waarschuwing 'gelul' was.
Uit het register van de Kamer van Koophandel (KvK) blijkt dat er in 2019 zelfs een apart bedrijfje werd opgericht voor het 'creëren en exploiteren van online video' voor het jongerenplatform. New Wave BV werd geleid door manager Nathan Moszkowicz van de rapper en twee Talpa-managers; Ruud de Langen en Suzanne Pronk.
Docuserie
New Wave ging in de herfst van 2019 van start met de docuserie Jorik's Life. Daarin neemt de rapper de kijker mee in zijn leven. Zo geeft hij in de eerste twee afleveringen een rondleiding door zijn nieuwe kapitale grachtenpand en blikt hij terug op zijn meest succesvolle jaar.
In 2020 volgen nog twee afleveringen, waarin de rapper in weerwil van de programmaformule overigens zelf niet meer verschijnt.
Stilte op platform
Op New Wave verschijnen ook zes series met andere hoofdpersonen. Maar al snel wordt het angstvallig stil op het platform. Ook van Jorik's Life verschijnen geen afleveringen meer.

Uit het KvK-register blijkt nu dat het bedrijfje dat de online video's maakt, begin 2021 verhuist van het adres van Talpa Social naar het adres van het managementbureau van Moszkowicz. Eind vorig jaar wordt het productiebedrijfje in alle stilte opgeheven wegens gebrek aan baten.
Stekker uit New Wave
Woordvoerder Erna Schmidt van Talpa bevestigt dat het mediaconcern de stekker uit het project heeft getrokken. "De samenwerking New Wave is vorig jaar beëindigd." Waarom wil zij echter niet zeggen. Ook andere vragen blijven door Talpa onbeantwoord.

Volgens toenmalig creatief directeur Ruud de Langen, die bij Talpa destijds eindverantwoordelijk voor het project was maar inmiddels elders werkt, was de beëindiging van de joint venture geen gevolg van wangedrag van Lil Kleine, waarover de afgelopen weken zoveel te doen was.
Wangedrag
Eind 2019 was Lil Kleine betrokken bij de mishandeling van een man in een Amsterdamse nachtclub, waarvoor hij deze maand werd veroordeeld tot een werkstraf van 120 uur. In mei 2021 raakte de rapper in opspraak wegens een vermeende mishandeling van zijn vriendin in Ibiza. En anderhalve week geleden werd hij opgepakt op verdenking van mishandeling van zijn vriendin.

Volgens De Langen had wangedrag van de rapper echter niets te maken met het snelle einde van New Wave.
"Destijds waren die geluiden ons ook helemaal niet bekend. Het besluit was puur het gevolg van het losbarsten van de coronacrisis. Plotseling werden wij geconfronteerd met het wegvallen van advertentie-inkomsten, dat zou leiden tot een mogelijk miljoenenverlies voor Talpa."
Reorganisatie door corona
Talpa besloot daarom tot een ingrijpende reorganisatie, waarbij zo'n 300 banen verdwenen. Volgens De Langen was in het halfjaar dat New Wave draaide, gebleken dat de opbouw van een groot bereik onder jongeren ondanks de grote achterban van de rapper op sociale media te langzaam ging.

"Na een half jaar had het platform 42.000 abonnees. Daarom werd dat een van de projecten die werd gestopt. Ook initiatieven rond een nieuwsplatform en gaming werden gestaakt."
Moszkowicz zwijgt
Volgens De Langen duurde het nog een tijdje voordat het bedrijfje New Wave werd afgewikkeld. "De vennootschap werd destijds overgenomen door het management van Lil Kleine, maar die hebben het uiteindelijk ook niet voortgezet."
Kleine's manager Moszkowicz reageerde niet op verzoeken om een toelichting op het mislukte project. Daarom is onder meer onbekend of New Wave met winst of verlies heeft gedraaid en, in het laatste geval, wie daarvoor is opgedraaid.
Droom verstoord
"Onze droom om voor adverteerders een groot digitaal bereik op te bouwen, en daarmee tegenwicht te geven aan de grote techgiganten als Google en Facebook is helaas ruw verstoord door corona", blikt voormalig Talpa-directeur De Langen terug.
Voor Talpa is het een geluk bij een ongeluk dat het mediaconcern daardoor nu niet tot de zakenpartners behoort die de samenwerking met de rapper moeten verbreken. "Want reken maar dat John dat ook had gedaan."