Cheque foetsie

ING moet cheque van 140.000 euro die zoekraakte vergoeden

24 januari 2022 14:21 Aangepast: 24 januari 2022 16:26
ING was verantwoordelijk, concludeert Kifid. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte /Robin Utrecht

ING moet bijna 141.000 euro betalen aan een klant. De reden: een cheque die de klant bij ING had ingeleverd om te laten verzilveren, raakte kwijt bij een andere bank.

Dat blijkt uit een uitspraak van klachteninstituut voor de financiële sector Kifid. Het draait om een Nederlander en zijn nicht die een woning in Spanje hadden verkocht.

De verkoopprijs was 281.750 euro. De man en zijn nicht kregen elk een cheque van de helft: 140.875 euro.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ga je op vakantie? Pas op met pinnen in het buitenland

De nicht kreeg gewoon uitbetaald, maar de man kreeg te maken met een boel ellende.

Bellen en wachten

Dat zit zo. De man stuurt de cheque naar zijn bank, ING Bank. Deze stuurt de cheque vervolgens op naar de Spaanse Ceca Bank, maar de man hoort daarop niets meer. Uiteraard belt hij met ING. Hij krijgt te horen dat de bank er op korte termijn op terugkomt, maar niets is minder waar.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kleine spaarders krijgen vanaf 2022 helemaal geen rente meer bij ING

Er volgen nog veel gesprekken en op een gegeven moment wordt 30 euro afgeschreven onder de vermelding: 'kosten onbetaald retour cheque'. De Spaanse bank die de cheque zou moeten uitbetalen, weigert namelijk de betaling, omdat de bank geen cheques meer verwerkt.

Geen bijschrijving, maar afschrijving

De cheque wordt vervolgens opgestuurd naar een kantoor van ING in België, maar de cheque komt daar niet aan. Probleempje: zonder de originele cheque kan de Nederlander de cheque niet incasseren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ING geeft klanten te veel betaalde 'woekerrente' terug

Een klacht bij ING levert alleen op dat de bank 'uit coulance' de afschrijving van 30 euro terugdraait. Maar als ING denkt dat dat de zaak hiermee is afgedaan, heeft de bank het mis.

'ING is verantwoordelijk'

ING schiet tekort, oordeelt Kifid namelijk. Het klachteninstituut vindt dat ING verantwoordelijk is voor het handelen van Ceca Bank, omdat ING die bank heeft ingeschakeld voor het uitvoeren van een opdracht.

En van de klant kan niet worden verwacht dat deze zelf regelt dat hij de cheque weer terugvindt. Verder heeft ING niets gedaan om de klant te helpen de cheque terug te krijgen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ING sluit ruim helft bankkantoren en schrapt 440 banen in Nederland

Reparatie auto niet vergoed

ING kan proberen het bedrag nog terug te krijgen van de koper van het huis, of van Ceca Bank, aldus Kifid.

Kleine pleister op de wonde voor ING: de klant had geëist dat ING reparatiekosten van zijn oude auto van 638,90 euro zou betalen. Die kosten kreeg de klant namelijk voor zijn kiezen doordat hij geen andere auto had kunnen kopen, omdat het geld van de cheque nog niet binnen was. Maar daar gaat Kifid niet in mee.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Winst ING stijgt 73 procent, mede dankzij duurdere betaalpakketten

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van