Ondanks de stortvloed aan aandacht dringt klimaatverandering nog maar mondjesmaat door in de boardroom. Nog niet de helft van de ceo's wereldwijd heeft klimaatambities geformuleerd voor de bedrijven waaraan ze leiding geven. Het Nederlandse bedrijfsleven scoort met 56 procent niet veel beter.
Dat blijkt uit de 25e editie van de jaarlijkse CEO Survey van PwC, waarin het advies- en accountancybureau bijna 4500 bestuursvoorzitters vroeg wat hen wakker houdt. Klimaatverandering is weliswaar belangrijk, maar cybersecurity, de coronapandemie en macro-economische volatiliteit prijken bovenaan de zorgenlijst.
Een kwart van de ondervraagde Nederlandse bestuursvoorzitters heeft zich verplicht om de CO2-uitstoot naar nul te brengen. Nog eens 36 procent geeft aan dat ze zich aan het voorbereiden zijn om die ambitie te realiseren. Daarmee doet Nederland het iets beter dan het wereldwijde gemiddelde van opgeteld 51 procent.
'Urgentie ontbreekt'
Er moet een tandje bij, zegt Ad van Gils, bestuursvoorzitter van PwC Nederland. "Dat een derde van alle ondervraagde ceo's geen klimaatambities zegt te hebben, is zorgelijk. De urgentie lijkt bij een grote groep blijkbaar nog steeds te ontbreken. We zien al jaren dat klimaatrisico's reëel zijn."
Dat veel bedrijven zich geen raad weten hoe ze deze ambities moeten vormgeven, heeft volgens PwC vooral te maken met een gebrek aan kennis en vaardigheden om hun CO2-voetafdruk in kaart te brengen. "Daar valt nog veel te winnen", zegt Van Gils.
Opnemen in bonus
Uit de enquête blijkt verder dat bestuurders vooral worden afgerekend op traditionele doelstellingen, zoals omzet, winst en rendement op investeringen. Klimaat- en diversiteitsdoelen zijn echter maar bij één op de acht topbestuurders opgenomen in hun bonusdoelen. Europa loopt hierin voor op de Verenigde Staten.
Juist op de langere termijn zijn deze niet-financiële doelstellingen belangrijk in het succes van de organisatie, zegt Van Gils. "Door het op te nemen in je strategie en beloningsbeleid en er verantwoording over af te leggen, laat je zien dat je het serieus neemt en dat je doet wat je zegt. Dat wekt vertrouwen."

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief
Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief.