Op video vastgelegd

Mogelijk strengere regels voor 'zelfrijdende' Tesla's na gevaarlijke situaties

13 januari 2022 12:41
Beeld © AFP

Tesla kon lang hun systemen testen waardoor hun auto's meer zelfrijdende functies krijgen. En dat zonder een meldplicht voor ongelukken en fouten door het systeem. Daar komt nu mogelijk een eind aan.

Er duiken steeds meer video’s van Tesla’s die gevaarlijke situaties veroorzaken. De California Department of Motor Vehicles (DMV), zeg maar de Californische tegenhanger van de RDW, denkt er daarom over of ze Tesla misschien niet toch onder strenger toezicht moeten plaatsen. 

De afgelopen maanden duiken er steeds meer video’s op van Tesla’s die deels autonoom rijden met dit systeem, maar de fout in gaan. Met gevaarlijke situaties als gevolg. Bovendien gaven andere toezichthouders al aan bezorgd te zijn over de testsoftware die dat mogelijk maakt.

De DMV gaat die video’s bestuderen en ook zijn eigen beleid onder de loep nemen, schrijft de Los Angeles Times. Het heeft Tesla daarvan op de hoogte gebracht. Tesla heeft nog niet gereageerd op de berichtgeving. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

'Volledig zelfrijdende' Tesla kiest verkeerde rijstrook en crasht

Iedereen dezelfde regels

Concurrenten zoals Waymo (van Google) en Cruise (van General Motors) testen hun zelfrijdende auto’s ook op de openbare weg in Californië. Die auto’s worden door consumenten gebruikt als taxi, waarbij de computer de controle over het stuur heeft. En als hun auto’s betrokken zijn bij ongelukken en als de systemen fouten maken moeten die bedrijven dat officieel melden. 

Maar voor Tesla gelden andere regels. Om de ‘Full Self-Driving’-functie van Tesla te gebruiken moet er echt iemand achter het stuur zitten. En die uitzondering zou wel eens kunnen verdwijnen. Nu hoeft Tesla het dus niet aan DMV te vertellen als het systeem in de war is en de chauffeur moet ingrijpen of als de bestuurder een bekeuring krijgt door het rijgedrag van de auto. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

'Volledig zelfrijdende Tesla nog niet dit jaar de weg op'

Autonoom rijden op 5 niveaus

Er worden vijf niveaus van autonoom rijden gehanteerd. Bij niveau 1 en 2 gaat het over functies die de bestuurder helpen. Je moet nog wel zelf sturen, gas geven en remmen. Maar de systemen helpen je op dezelfde rijbaan te blijven en/of dezelfde afstand tot je voorligger te houden.

Bij niveau 3 kan de auto zelf rijden, maar de bestuurder worden gevraagd het stuur over te nemen.

Vanaf niveau 4 kan de auto helemaal autonoom rijden, tenzij het weer roet in het eten gooit of de auto de weg niet kent.

Vanaf niveau 5 kan de auto overal, in alle weersomstandigheden zelf rijden. Dan heb je ook geen stuur meer nodig. 

De Californische DMV beschouwt de techniek van Tesla nu als een systeem dat niveau 2 aan kan. Daarmee ligt het op hetzelfde niveau als systemen die zelfstandig in dezelfde kunnen blijven, adaptive cruise control hebben en van rijbaan kunnen wisselen. 

De auto’s van Waymo en Cruise moeten aantoonbaar niveau 3, 4 of 5 aan kunnen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van