Vluchten vanaf Schiphol

KLM vliegt iets duurzamer, reiziger betaalt tot 12 euro meer per ticket

10 januari 2022 19:02
Een medewerker van KLM tankt een vliegtuig vol. Beeld © Archieffoto ANP

Vliegmaatschappij KLM zet een 'zeer kleine stap' richting duurzamer vliegen. Op iedere vlucht die vanaf Amsterdam vertrekt wordt vanaf vandaag 0,5 procent duurzame brandstof bij de normale kerosine gemengd. Het bedrijf verhoogt de ticketprijzen om genoeg duurzame brandstof in te kunnen kopen.

Het produceren van de duurzame brandstof is volgens het bedrijf namelijk vier keer zo duur. Daarnaast wordt er nu nog minder geproduceerd dan er vraag naar is, wat ook een prijsopdrijvend effect heeft. Door zelf meer te gaan gebruiken, hoopt het bedrijf te stimuleren dat er meer geproduceerd zal worden. 

Hoeveel meer klanten gaan betalen hangt af van de afstand van de vlucht en of iemand businessclass vliegt of in de economy. De verhoging is minimaal 1 euro en maximaal 12, meldt KLM. De maatregel geldt ook voor de vluchten vanaf Amsterdam van dochterbedrijf Transavia.

Minder CO2-uitstoot

De CO2-uitstoot van de Sustainable Aviation Fuel (SAF) die KLM op dit moment inkoopt is 75 procent lager dan die van de normale kerosine, stelt het bedrijf. Een forse verbetering op papier. Maar van alle brandstof die het bedrijf in 2019 in z'n toestellen gooide, was slechts 0,18 procent duurzaam. 

De stap om op alle vluchten vanaf Amsterdam 0,5 procent SAF te gaan gebruiken is dan ook 'een zeer kleine', erkent het bedrijf zelf. "Maar wel een belangrijke in de goede richting."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Schiphol zwicht voor druk KLM: verhoogt tarieven minder hard dan gepland

KLM hoopt hun voorbeeld door andere vliegmaatschappijen gevolgd zal worden. Volgens het bedrijf is SAF op korte termijn 'het belangrijkste middel' om uitstoot van CO2 te verlagen. 

EU-plannen

De luchtvaartmaatschappij zal ook wel moeten, want de Europese Commissie heeft grote ambities op het gebied van het bijmengen van duurzame brandstoffen bij de normale kerosine. Als het aan commissaris Frans Timmermans ligt, die verantwoordelijk is voor het Fit for 55-verduurzamingsplan van de Europese Commissie, wordt er in 2025 al 2 procent SAF gebruikt. 

In 2030 moet 5 procent duurzame brandstof worden bijgemengd, in 2050 moet dit zijn opgelopen naar 63 procent. 

Bijmengverplichting

In Frankrijk geldt sinds 1 januari 2022 een bijmengverplichting van 1 procent. In Nederland is zo'n regel er niet, omdat het vorige kabinet wilde wachten op Europese afspraken. Als dit te lang duurt, wil Nederland in 2023 alsnog zelf een bijmengverplichting invoeren

In het Akkoord Duurzame Luchtvaart uit 2019 is afgesproken dat in 2030 minimaal 14 wordt bijgemengd. Dit akkoord, waarvan de afspraken zijn overgenomen door het kabinet, is ook ondertekend door KLM. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Shell steekt ruim 1 miljard in groene raffinaderij in Pernis

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van