Ga naar de inhoud
La Place valt tegen

Omzet Jumbo stijgt, maar minder dan verwacht

Een klant doet boodschappen bij Jumbo. Beeld © Robin Utrecht

De verkopen van Jumbo zijn vorig jaar licht gestegen. De supermarktketen wist zijn marktaandeel te vergroten en verkocht ook meer boodschappen via internet. Toch bleef de omzet achter bij de eigen verwachtingen.

Het bedrijf boekte in 2021 een omzet van 9,9 miljard euro, terwijl Jumbo een omzet van minstens 10 miljard euro verwachtte. De opbrengsten stegen met 2 procent ten opzichte van 2020.

Dat jaar telde wel een extra omzetweek. Als daarvoor wordt gecorrigeerd was sprake van een groei van zo'n 4 procent. Het afgelopen jaar opende Jumbo achttien nieuwe vestigingen, waarvan negen in België.

Corona is goed voor de supermarkt

Supermarkten profiteren van de coronacrisis. Door lockdownmaatregelen om verspreiding van het virus te voorkomen kunnen consumenten hun geld bijvoorbeeld niet uitgeven in de horeca. Zo gaven Nederlanders nooit eerder in de week voor kerst zoveel geld uit bij de supermarkt.

De resultaten van La Place vielen tegen. De restaurantketen was een groot deel van de afgelopen periode deels of geheel gesloten vanwege lockdownmaatregelen. De omzet van La Place steeg met 4 procent naar 52 miljoen euro. In 2020 zaten de restaurants ook een groot deel van het jaar op slot.

Onlineverkopen fors gestegen

De verkoop via internet steeg met 30 procent naar 650 miljoen euro. Volgens het bedrijf blijven forse investeringen nodig om de vraag uit de markt te kunnen bijbenen en om 'toe te werken naar een rendabele bedrijfsvoering', zo staat in een toelichting. Het afgelopen jaar opende Jumbo tien nieuwe bezorghubs, waarmee het totaal uitkwam op zestien. In 2022 wil de keten er nog eens vier openen.

Volgens Jumbo zijn de onzekerheden in de markt groter dan ooit. Aanhoudende schaarste aan grondstoffen en transportcapaciteit, stijgingen van inkoopprijzen en een krappe arbeidsmarkt zorgen ervoor dat de kosten stijgen. "Slim vernieuwen en de kosten in toom houden, daar draait het in deze uitdagende tijd allemaal om", aldus Jumbo-directeur Frits van Eerd.

100 jaar

Jumbo vierde vorig jaar zijn honderdjarig bestaan. De wortels van Jumbo gaan terug naar 1921 toen Johan van Eerdt in Veghel een groothandel begon in koloniale waren. In 1996 werd de eerste Jumbo-super geopend in Den Bosch. Sindsdien is het bedrijf, mede door overnames, sterk gegroeid. Het Nederlandse marktaandeel van Jumbo bedraagt momenteel ruim 22 procent, aldus marktonderzoeker Nielsen. Begin vorig jaar was dat nog circa 21,5 procent.

Dit is een artikel van