Merkenrecht

Leffe boos op Leff, moet klein biermerk zijn naam veranderen?

31 december 2021 10:00 Aangepast: 11 januari 2022 18:39
Leffe wil dat dat de Franse brouwerij Leff van naam verandert. Beeld © ANP.

Als het aan 's werelds grootste bierbrouwer AB InBev ligt, verandert een kleine Franse bierbrouwer van naam. De naam Brasserie Artisanal du Leff doet volgens AB InBev namelijk te veel aan het biermerk Leffe denken en kan zo consumenten in verwarring brengen en misleiden.

De oprichter van het kleine Leff, de 65-jarige Philippe Le Saux, vernoemde de brouwerij en zijn twee biersoorten naar de rivier die door zijn geboortedorp Lanleff stroomt. Het biermerk Leffe is op haar beurt vernoemd naar de in België gelegen abdij van Leffe in de stad Dinant.

Leffe maakt kans

Beiden topografische namen dus, maar volgens advocaat Roderick Chalmers Hoynck van Papendrecht, gespecialiseerd in intellectueel eigendomsrecht, maakt AB InBev juridisch toch een goede kans om de naamsverandering af te dwingen.

"Het merk Leffe is uitgebreid geregistreerd in onder meer het Franse en Europese (EUIPO) merkenregister. Er zijn verschillende registraties rondom het biermerk. Van het woord Leffe en het etiket tot de slogan 'Leffe vol leven'," vertelt Chalmers.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Grolsch en Lidl begraven de strijdbijl in Kornuit-conflict

Merkenrecht

Dat merkdepot is waarschijnlijk ook de reden dat InBev van het bestaan van de kleine Franse brouwerij weet. Le Saux deponeerde de naam van zijn bier op 13 oktober bij het Franse octrooicentrum INPI.

Chalmers: "Er volgt dan een onderzoek. Het merkenbureau kijkt in eerste instantie overigens niet of er een conflict met een andere partij is, maar puur of de naam kan fungeren als merk en bijvoorbeeld niet in strijd is met de goede zeden."

Waarschuwing

Als die stap genomen is, krijgen bedrijven die beschikken over een oudere merkregistratie voor een naam een bericht. "Dat gebeurt bij een identieke naam of bij een naam die erop lijkt. Ze krijgen dan een signaal dat er een mogelijk conflicterend merk is aangevraagd."

Tijdens deze registratiefase kunnen ze bezwaar maken. "Je kunt in de administratieve procedure bij het merkenbureau echter niet om een verbod vragen. Het gaat alleen om de vraag of de ander merk mag deponeren."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wendy's: kleine Zeeuwse snackbar zit grote Amerikaanse keten dwars

De twee logo's naast elkaar. De twee logo's naast elkaar.

Als je een echt verbod op gebruik van de naam wil, moet je naar de rechter. Een naam hoeft namelijk niet per se gedeponeerd te zijn, om gebruikt te worden.

AB InBev probeert het zonder juridische procedure op te lossen, zegt de bekende brouwerij. Maar ook als er wel een rechter aan te pas komt, maakt de grootste brouwerij ter wereld goede kans, weet Chalmers.

Etiket

"Leffe heeft een ouder recht. Bovendien gaat het in beide gevallen om bier. Dan doet verwarringsgevaar zich al snel voor. Verwarringsgevaar zou bijvoorbeeld minder snel aanwezig zijn wanneer het merk Leff door een beddenfabrikant wordt aangevraagd. Al kan de bescherming bij bekende merken soms uitstrekken naar andere producten."

Bovendien lijkt ook het etiket van een fles van de Brasserie Artisanal du Leff op dat van het bekende Leffe. "Dezelfde gotische letters bijvoorbeeld en het woord 'Leff' wordt wel erg nadrukkelijk uitgelicht. Ook die logo's en lettertypes zijn ingeschreven door AB InBev bij het merkenregister," aldus Chalmers.

In een Frans persbericht laat AB InBev weten dat er zelfs qua uitspraak in het Frans geen verschil is tussen "Leff" en "Leffe." Reden genoeg om Le Saux een brief te sturen.

Duizend biertjes per maand

Hij is niet onder de indruk: "Welk recht hebben ze om anderen bevelen te geven? Ik weet het niet. Ik vind dat abnormaal. Mijn brouwerij staat in het stadje Lanleff, aan de oevers van de Leff, en gebruik het water uit deze rivier om dit bier te maken. Ik heb mijn handelsmerk geregistreerd. Ik ben niet van plan iets te veranderen", zegt hij in Franstalige media.

Het kleine biermerk verschijnt nu in een oplage van 1500 biertjes per jaar, maar de brouwerij wil dat opvoeren naar duizend biertjes per maand, die ook in winkels te koop zijn. Het merkeninstituut moet dus een beslissing nemen. Kan het merk Leff geregistreerd worden?

De kans is groot dat Le Saux uiteindelijk aan het kortste eind zal trekken, denkt Chalmers.

Wat wel mag

"In het ergste geval moet het bier worden teruggehaald bij de verkooppunten. Dat hangt af van eventuele juridische vorderingen als er toch een procedure bij de rechter komt. Of de Franse brouwerij mag gewoon geen nieuwe flesjes meer op de markt brengen."

Wat wel mag: het bier een andere naam geven, en op het flesje wel 'beschrijvend verwijzen' naar de herkomst. "Gemaakt met water uit de Leff bijvoorbeeld. Maar hoe groot het nu op de flesjes staat, en in hetzelfde lettertype. Ik denk dat AB Inbev wel een goede zaak geeft," sluit Chalmers af.

Kordaat versus Kornuit

Het is niet de eerste keer dat twee biermerken de degens kruisen over merk en logo. In 2020 stonden Grolsch en Lidl voor de rechter. Het nieuwe Lidl-bier Kordaat zou teveel lijken op het Kornuit-biertje van de brouwer uit Groenlo en zo inbreuk maken op het merkenrecht van Grolsch.

Grolsch verzocht Lidl eerst schriftelijk om de productie en de verkoop van het biertje te staken. De supermarktketen gaf geen gehoor aan de oproep.

Klemtoon

Daarop spande de brouwer een kort geding aan. Die eis wees de rechter af: er zouden genoeg verschillen zijn tussen de twee biertjes, onder meer omdat de klemtoon van de uitspraak op het achterste deel lag. Grolsch ging tegen de uitspraak in hoger beroep.

Terwijl die zaak nog liep, gingen de twee partijen ook met elkaar in gesprek. Ze kwamen eruit. Het Lidl-merk mocht blijven bestaan. Maar of er geschikt was en tegen welk bedrag, wilden de twee niet zeggen. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van