Bedrijven

Jonge generatie retailers: 'Blokker noch goedkoop, noch verrassend'

13 juni 2017 17:55 Aangepast: 14 juni 2017 15:29
Beeld © ANP

Blokker lijdt een miljoenenverlies en krimpt in. Wat moet de keten, die in bijna elke winkelstraat zit en iedereen kent, doen om de harten en portemonnees van Nederlanders terug te winnen? RTL Z vroeg het aan jonge, succesvolle retailers.

"Ik snap wel waarom ze in zwaar weer zitten met al die concurrenten zoals Action en producten die online te koop zijn, het lijkt me een hele lastige positie", zegt Pieter Jongens, mede-oprichter en mede-eigenaar van Hutspot. Zijn keten heeft vijf winkels, waarin productverkoop wordt gecombineerd met een café, een lunchroom en barbershop. 

Klanten blijven verrassen

Bij Hutspot proberen we continu onze klanten te blijven verrassen, zegt Jongens. Wel benadrukt hij dat Blokker in een ander segment zit. "Wij doen lifestyle, beleving toevoegen aan een fles afwasmiddel is lastiger". Misschien zou Blokker zijn winkels meer moeten inrichten zoals Coolblue, met servicebalies, oppert hij.

Toch ziet de ondernemer wel ruimte voor Blokker. "Het is wel een mooi bedrijf met een bekende naam." Hij denkt dat ze veel trouwe klanten over houden, die ze goed zouden moeten bedienen. Maar hij voorziet wel meer een krimpscenario, waarbij Blokker meer rond supermarkten zit waar klanten hun dagelijkse boodschappen doen.  

'Verkoop standaardproducten online'

"Misschien wel 80 procent van wat Blokker verkoopt, kun je ook online krijgen, tegen dezelfde prijs als in gewone winkels, of goedkoper. Ze zouden in hun winkels meer inspiratie moeten bieden en de standaardproducten zoals strijkijzers online verkopen", zegt Anna de Lanoy Meijer van Anna + Nina, dat drie winkels heeft en een webshop.

Zij zou meer verrassender producten in de winkels van Blokker leggen, met ook een lifestyle-hoek en een eigen lijn. Neem een creatiever team aan, zegt De Lanoy Meijer. De standaardproducten zou Blokker online kunnen verkopen, in de stenen winkels kun je dan ruimte maken voor bijvoorbeeld een 'gave tuinhoek met fakkels'.

'Klanten willen echt wel winkelen'

"Klanten willen echt wel blijven winkelen, dat merken wij ook, maar ze brengen hun zaterdag liever door op een terrasje, in een boekhandel of in authentieke winkels. Standaardproducten die je geregeld koopt kun je ook online bestellen", zegt De Lanoy Meijer.

"Waarom zou je op zaterdag ergens in de rij gaan staan terwijl je het met één klik op de telefoon kunt bestellen. Naar Action ga je vanwege de prijs. Het moet óf goedkoop zijn, of leuk om er te komen, anders haal je het online.’"

'Investeer in online'

Maar online is Blokker niet erg up-to-date, zegt ze en totaal niet inspirerend. Je moet ook nog vaak drie tot vier dagen wachten, terwijl consumenten het als ze vandaag bestellen morgen al in huis willen hebben, zegt De Lanoy Meijer. Ze zou dan ook investeren in een distributiecentrum en misschien een app.

Maar ook het aanbod online vindt ze niet om over naar huis te schrijven. Zo heeft Blokker standaard kaarsen in de webshop, je zou ook geurkaarsen moeten kunnen bestellen, denkt De Lanoy Meijer.

Bij Anna + Nina is de fysieke winkel een uithangbord voor de webshop, vertelt De Lanoy Meijer. Ze denkt wel dat Blokker het wat dat betreft lastiger heeft. Maar zoals gezegd denkt ze wel dat Blokker meer kan maken van de stenen winkels.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van