Geen 1+1 meer

Heineken voelt Nederlands verbod op grote kortingsacties

27 oktober 2021 10:03 Aangepast: 27 oktober 2021 10:04
Heineken 12-packs in de schappen bij groothandel Sligro. Beeld © ANP

Heineken heeft in het derde kwartaal minder bier verkocht in Nederland. Als reden geeft de bierbrouwer de nieuwe regels rondom aanbiedingen voor bijvoorbeeld kratjes bier. Sinds 1 juli zijn stuntaanbiedingen als 1+1 gratis verboden.

Op die datum ging de nieuwe Alcoholwet in. Met bier wordt vrijwel permanent gestunt, de nieuwe wet legt dit aan banden doordat het kortingspercentage nog maar maximaal 25 procent mag zijn.

Slecht weer

Dat voelt Heineken in de bierverkoop in supermarkten en slijterijen. Daar werd zo'n 20 procent minder bier verkocht dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Op het terras en in restaurants werden juist meer biertjes verkocht, omdat de horeca weer volop open ging. 

In heel Europa nam de bierverkoop af met 2,3 procent. Dat kwam volgens de brouwer door het slechte weer in grote delen van het werelddeel. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kratje bier voor de helft van de prijs? Op 1 juli is dat voorbij

Wereldwijd zakte het verkoopvolume in de afgelopen periode met 5,1 procent in vergelijking met een jaar geleden. Voor de Aziatische regio meldde Heineken een verkoopdaling met meer dan 37 procent. Naast Vietnam stond ook in Cambodja en Maleisië de bierverkoop zwaar onder druk door de maatregelen tegen de coronapandemie in die landen.

Scherp op de prijzen

De nettowinst van de brouwer bedroeg bijna 3,1 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog 396 miljoen euro en bijna 1,7 miljard euro in het derde kwartaal van 2019. Het resultaat werd onder meer gestuwd door een buitengewone boekwinst van 1,3 miljard euro na een herwaardering van het Indiase dochterbedrijf United Breweries.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Winst gehalveerd bij Heineken: 8000 mensen weg

De prognoses voor heel 2021 blijven ongewijzigd en Heineken herhaalde nog maar eens dat de resultaten lager zullen uitvallen dan in 2019. De Nederlandse brouwer gaat bovendien scherp op de kosten en prijzen letten. De bierfabrikant heeft net als veel andere sectoren te maken met hoge grondstofprijzen.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van