Roken minder lucratief

Sigarettenfabrikant op zoek naar gezonde markt stapt in energiedrankjes

22 oktober 2021 13:17 Aangepast: 22 oktober 2021 13:23
De energiedrankjes van Tru. Beeld © Tru Inc.

Sigarettengigant British American Tobacco, vooral bekend als het bedrijf achter Lucky Strike, is hard op zoek naar nieuwe markten nu roken steeds minder populair wordt. Net als andere fabrikanten richt het zich op gezondere producten, en daarom investeert het nu flink in 'gezonde energiedranken'. 

De investering in energiedrankstartup Tru wordt gedaan via Btomorrow Ventures, het investeringsvehikel van British American Tobacco (BAT). Btomorrow leidt een investeringsronde van 3,5 miljoen dollar (3 miljoen euro) in een startup voor energiedrankjes, meldt persbureau Bloomberg.

Minder suiker

Het Amerikaanse Tru verkoopt 'gezonde' energiedrankjes met prik en minder suiker. Ook maakt het bedrijf tabletten die helpen bij het verhogen van concentratie. 

Btomorrow investeert voornamelijk in bedrijven die actief zijn in de markt voor gezonde producten, maar richt zich ook op technologie. Het zijn groeimarkten, in tegenstelling tot de handel in tabak en nicotine. 

Ondertussen hebben energiedrankjes ook niet het beste imago. Voedselwaakhond Foodwatch wil een leeftijdsgrens van 18 jaar voor energiedrankjes omdat ze ongezond en verslavend zouden zijn en daardoor vooral een gevaar voor jongeren. 

Waardevolle distributienetwerken

Met de handel in ongezonde producten hebben de sigarettenfabrikanten enorme wereldwijde netwerken opgebouwd. Btomorrow wijst potentiële kandidaten voor een investering erop dat BAT een marketingorganisatie heeft die actief is in 180 landen. 

Ook het distributienetwerk met meer dan 11 miljoen verkooppunten wereldwijd zal door veel beginnende bedrijven gezien worden als een grote kans. Je product in meer winkels krijgen is namelijk een hele andere tak van sport dan het maken van een goed product.

Hulp bij distributie is vaak noodzakelijk voor verdere groei, zo ontdekten ook Nederlandse kleine craftbrouwerijen als 't IJ en Oedipus de afgelopen jaren die allebei deals sloten met grotere brouwerijen vanwege de distributiemogelijkheden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Energiedrankjes gevaar voor gezondheid: 'Ik drink er soms zeven per dag'

Cannabis, water en medicijnen 

Energiedranken lijken een belangrijke pijler te zijn voor de toekomst van British American Tobacco. In het portfolio van Btomorrow zitten nog drie makers van energiedrankjes en ook een maker van energieopwekkende chocola met cafeïne. 

Daarnaast investeert Btwomorrow bijvoorbeeld ook in Cannopeia, een bedrijf dat vape-technologie ontwikkelt voor 'veilig en effectief' gebruik van cannabis. 

Het plan is om de drankjes van Tru neer te zetten als alternatief voor producenten van miljardenmerken Red Bull en Vitamin Water, aldus Bloomberg. Op het moment liggen de energiedranken van Tru al in meer dan 500 Amerikaanse winkels. 

Andere makers van ongezonde producten doen hetzelfde als BAT. Marlboro-maker Philip Morris zoekt bijvoorbeeld onder andere heil in de markt voor astmamedicijnen. Coca-Cola ondertussen richt zich met Vitamin Water en Smartwater op de verkoop van gebotteld water.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van