Concurrentie verstoord

Samsung krijgt boete van 40 miljoen voor opdrijven tv-prijzen

29 september 2021 10:07 Aangepast: 29 september 2021 10:51
Kopers van een Samsung-tv in Rotterdam, september 2019. Beeld © ANP

Wie de afgelopen jaren een Samsung-tv heeft gekocht is daar meer geld aan kwijt geweest dan nodig was. Achter de schermen trok de Zuid-Koreaanse tv-fabrikant aan de touwtjes om de prijzen op te drijven. Dat is illegaal, oordeelt de Autoriteit consument en Markt (ACM), die het bedrijf een boete van bijna 40 miljoen oplegt.

In de periode januari 2013 tot en met december 2018 verstoorde het bedrijf de concurrentie, met hogere prijzen voor de consument als gevolg. De boete van bijna 40 miljoen is een van de hoogste die de ACM ooit heeft opgelegd. Dat is vanwege de lange periode waar het om gaat en omdat Samsung een grote speler is op de tv-markt. 

Verkopers die prijzen hanteerden die volgens Samsung te laag waren, kregen meteen vertegenwoordigers van het bedrijf achter zich aan. In appjes of emails kreeg de online verkoper te horen dat 'alle andere partijen zijn geadviseerd'. De achterliggende boodschap: jullie moeten de prijzen ook verhogen. 

Prijzen in de gaten houden

Dat gebeurde dan ook vrijwel direct, blijkt uit de berichten die de ACM heeft gebruikt voor het onderzoek. "Done, over 15 minuten zichtbaar", aldus de reactie op de aansporing van de fabrikant. Die hield de onlineprijzen van televisies nauwlettend in de gaten met webcrawlers. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ACM waarschuwt met zwarte lijst voor websites van onbetrouwbare verkoper

Het systeem werkte ook omgekeerd: als verkopers zagen dat de concurrentie lagere prijzen hanteerde, klaagden zij daarover bij Samsung. En die klachten waren niet aan dovemansoren gericht, blijkt uit de berichtjes die de ACM inzag. "Pff. Ga er weer achteraan", kreeg een klager te horen. 

Concurrentieverstorend

"Onder het mom van 'prijsadviezen' zorgde Samsung ervoor dat de detailhandelaren hun prijzen verhoogden naar de door Samsung gewenste marktprijs", legt Martijn Snoep uit, topman van de ACM.

Dat de medewerkers van Samsung deden alsof ze alleen maar advies gaven, daar trapt de ACM niet in. Omdat het bedrijf zeven bedrijven op deze manier 'adviseerde', was dit niet meer vrijblijvend en daarmee dus illegaal.

Fabrikanten mogen namelijk best verkopers van hun producten een adviesprijs geven. En ook checken wat voor prijzen verkopers hanteren mag. Wat niet mag is wat Samsung deed, namelijk als een spin in het web verkopers informeren over de prijzen van andere verkopers. 

Eigen marges beschermen

Dat Samsung in actie kwam na klachten van het ene bedrijf over de prijzen van een andere verkoper mag ook niet. "Een leverancier moet die klachten naast zich neerleggen", aldus de ACM. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

ACM verliest opnieuw: boete van 41 miljoen voor NS definitief geschrapt

Samsung greep op deze manier in om te voorkomen dat de prijzen van nieuwe tv's heel snel zouden dalen, aldus de ACM. Op die manier wilde Samsung de eigen marges beschermen en die van verkopers. Dat is niet goed voor de concurrentie en daarom verboden. 

De boete had overigens nog hoger kunnen uitpakken, meldt de toezichthouder. Dit gebeurde niet, omdat Samsung niet dreigde met straffen als ondernemers hun adviezen niet overnamen en omdat het ook de eerste keer is dat de ACM een boete uitdeelt voor dit soort overtredingen.

Samsung stapt naar de rechter

Het bedrijf is het niet eens met de boete en kondigt aan deze bij de rechter aan te vechten, laat een woordvoerder weten aan RTL Z.

"We zijn teleurgesteld over het besluit van de Autoriteit Consument & Markt, omdat wij vinden dat Samsung Electronics Benelux de mededingingsregels in de Nederlandse televisiemarkt niet heeft geschonden, zoals de ACM beweert", aldus een schriftelijke verklaring. 

Rechtszaak voor compensatie?

Mensen die een tv-toestel van Samsung kochten in de periode en zich bekocht voelen, kunnen via de rechter proberen om het te veel betaalde bedrag terug te krijgen. De ACM speelt hier geen rol in.

De Consumentenbond zou dat eventueel wel kunnen. "Daar moeten wij ons nog op beraden, wij hoorden het ook pas vanochtend", zegt woordvoerder Gerard Spierenburg. "Maar het zou goed kunnen dat wij daar een zaak van gaan maken."

Miniatuurvoorbeeld
Augustus 2019:

Consumentenbond sleept Philips voor rechter om schadevergoeding af te dwingen

De belangenorganisatie sleepte in 2019 Philips nog voor de rechter om compensatie af te dwingen voor klanten. Het bedrijf maakte tussen 1996 en 2006 illegale prijsafspraken met concurrenten over beeldbuizen, waardoor de prijs kunstmatig hoog werd gehouden.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van