Lege handen

Vliegmaatschappijen weigeren klanten failliet D-Reizen terug te betalen

07 september 2021 13:11 Aangepast: 07 september 2021 13:29
Beeld © ANP

Wie nog geld tegoed heeft omdat hij losse vliegtickets gekocht had bij het inmiddels failliete D-Reizen zit daar soms al maanden op te wachten. Zes luchtvaartmaatschappijen weigeren namelijk geld terug te boeken aan passagiers. Daarom dreigt de inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) met sancties. 

Om welke zes maatschappijen het gaat deelt de inspectie niet. "In deze fase noemen we nog niet om welke maatschappijen het gaat omdat de onderzoeken nog lopen", zegt woordvoerder Joyce Mooring.

Door toch bekend te maken dat sancties worden voorbereid, wil de toezichthouder een signaal afgeven aan de boosdoeners. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Reisorganisatie D-reizen failliet verklaard

Als een vlucht wordt geannuleerd, moeten passagiers binnen 7 dagen hun geld terugkrijgen, een voucher ontvangen voor een andere vlucht of het aanbod krijgen om het ticket om te boeken. Aan het begin van de coronacrisis stond de overheid toe dat luchtvaartmaatschappijen alleen een voucher aanboden, maar sinds 1 oktober 2020 geldt de termijn van 7 dagen weer.  

Twee keer betalen voor dezelfde vlucht

De luchtvaartmaatschappijen zijn bij een faillissement verplicht om het geld terug te betalen aan de passagier, óók als de luchtvaartmaatschappij al geld heeft overgemaakt aan de reisbemiddelaar. Het kan dus zo zijn dat een maatschappij twee keer geld kwijt is voor een geannuleerde vlucht, zegt Mooring. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Deel gedupeerde klanten van failliet D-reizen kan fluiten naar geld

Luchtvaartmaatschappijen hebben dit voorjaar een brief gehad van ILT waarin ze worden gewezen op hun verantwoordelijkheden. Daarna heeft een aantal maatschappijen passagiers alsnog terugbetaald. 

Waarschuwing uitgedeeld

Tussen april en juni heeft de inspectie 16 maatschappijen aangeschreven met een uitgebreide vragenlijst waarin ook werd gewezen op de terugbetalingsverplichting, meldt ILT in een tussenrapportage over passagiersrechten tijdens de coronapandemie. Op die lijst staan maatschappijen als KLM, Easyjet, Ryanair en Transavia maar ook Aeroflot, Wizz Air en Air Europa. 

"Surinam Airways, Singapore Airlines en TUI Fly Netherlands zijn aan de selectie toegevoegd door het faillissement van D-Reizen en de meldingen die de ILT ontving", staat in het rapport. Maar dat wil niet zeggen dat het deze maatschappijen zijn die weigeren zich aan de wet te houden, zegt Mooring. 

Dwangsommen

Maatschappijen die regels niet naleven worden nu opnieuw aangeschreven. Daarna kan als het nodig is een gesprek volgen waarin ze verplicht worden om een verbeterplan op te stellen. Ook kan er uiteindelijk een ultimatum worden gesteld voor terugbetaling en kunnen er dwangsommen opgelegd worden om een maatschappij te dwingen zich aan de wet te houden, zegt Mooring.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van