Steeds meer namen verdwenen

Fusies tussen supermarkten: stijgen de prijzen dan?

07 september 2021 07:00 Aangepast: 07 september 2021 21:52
Beeld © ANP / Ramon van Flymen

Er zijn in de afgelopen decennia al meer dan zestig supermarktnamen verdwenen en daar komt de naam Coop straks bij. Betekent minder supermarktketens ook minder concurrentie en dus hogere prijzen?

Bas van der Heijden, 4=6, Konmar en in een verder verleden Simon de Wit en De Gruyter. Het zijn winkels waar veel Nederlanders ooit hun boodschappen deden, maar er bestaan geen supermarkten meer met die namen.

Straks staat Coop ook bij dat rijtje, want die supermarkten worden na de gisteren aangekondigde fusie met Plus omgebouwd tot Plus. En Coop zal niet de laatste naam zijn die verdwijnt, denken supermarktdeskundigen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Coop verdwijnt uit straatbeeld na fusie met Plus

'Niet onderscheidend'

Supermarktketens als Vomar, Dekamarkt en Hoogvliet zullen uiteindelijk verdwijnen, mede omdat ze zich te weinig onderscheiden van andere partijen, verwacht Bart Fischer. Hij was jarenlang verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de formule van Albert Heijn in Nederland en België. Nu ontwikkelt hij concepten voor retailers en fabrikanten en hij geeft hen advies.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Prijs op schap supermarkt vaak anders dan bij kassa'

Investeringen lastig op te brengen

Kleinere supermarktketens zullen zien dat er flink moet worden geïnvesteerd in de logistiek en e-commerce en zullen de handdoek in de ring gooien, denkt supermarktexpert Erik Hemmes. Net als DEEN Supermarkten, waarvan eerder dit jaar bekend werd dat die wordt verkocht aan drie concurrenten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Lidl is met huismerken de goedkoopste supermarkt

Veel concurrentie

Door de overnames en fusies verdwijnen er merknamen. Een gebrek aan concurrentie zorgt soms voor hogere prijzen. Maar in dit geval is dat niet zo, denken de experts. "Er blijft sprake van veel concurrentie", aldus zelfstandig retailconsultant Eelco Hos.

Albert Heijn en Jumbo hebben samen de helft van de markt in handen, dat is veel meer dan de ruim 10 procent van Plus en Coop. Plus en Coop zullen dus in een markt met twee van die grote spelers niet ongestraft hogere prijzen kunnen gaan rekenen.

Daarnaast zorgen ook prijsvechters als Nettorama en Dirk ervoor dat iedereen in de sector scherp blijft, denkt Hos.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Trucjes in een winkelcentrum van 630 miljoen: zo geef je er meer uit

Fusie om prijzen te verlagen

Aldi en Lidl zullen sowieso blijven bestaan, aldus Fischer. Ook hij verwacht niet dat de prijzen zullen worden verhoogd, 'mede doordat Nederlanders op de prijzen letten'.

Verder is de fusie tussen Plus en Coop ook bedoeld om een stevige vuist te kunnen maken naar andere spelers, aldus Fischer. De bestuurders van de supermarktketens gaven tijdens de persconferentie ook aan efficiënter te willen werken en die voordelen mede aan de klanten te willen doorgeven.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zelfscannen: geen lagere kosten, wel gemak voor de klant

Buitenlandse ketens

Bovendien komen er ook spelers bij, met name door de opkomst van goedkope buitenlandse supermarkten, zegt Hemmes. De Russische keten VkusVill heeft al twee vestigingen in Nederland en zoekt naar een goede locatie voor een derde winkel.

Daarnaast wijst Hemnes op de Poolse en Turkse supermarkten die er zijn. Hij zegt ook niet niet te kunnen uitsluiten dat bijvoorbeeld Picnic of flitsbezorgers fysieke vestigingen gaan openen, net zoals Amazon dat in de VS heeft gedaan.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van