Liever marktaandeel

Bijna half miljard verlies voor Just Eat Takeaway na overnames

17 augustus 2021 08:43 Aangepast: 17 augustus 2021 10:20
Bezorger van de Nederlandse TakeAway-dochter Thuisbezorgd.nl Beeld © ANP

Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl heeft in het eerste halfjaar van 2021 een verlies geleden van 486 miljoen euro. De overnames van het Britse Just Eat en het Amerikaanse Grubhub waren daarvoor de voornaamste oorzaak.

Just Eat Takeaway investeerde flink na deze overnames, die dit jaar definitief werden. Het laten groeien van het marktaandeel heeft voor de thuisbezorggigant de prioriteit.

Enorme omzetstijging

De omzet van Just Eat Takeaway steeg wel hard en het bedrijf verwacht dat het dieptepunt qua verliezen al is geweest. De omzet steeg met bijna twee derde tot 1,7 miljard euro.

Daarbij werd Just Eat meegeteld alsof dat bedrijf al sinds 1 januari deel uitmaakt van de gefuseerde onderneming en werd Grubhub niet meegeteld. Zou die Amerikaanse tak wel meetellen, opnieuw fictief vanaf 1 januari, dan zou de omzet naar 2,6 miljard zijn gestegen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Takeaway zet definitief voet aan de grond in de VS: overname Grubhub rond

Het bedrijf profiteert volop van de coronacrisis. Tijdens de lockdowns, maar ook daarna, zijn mensen meer eten gaan bestellen. In Nederland verwerkte Thuisbezorgd in de eerste zes maanden meer dan 31 miljoen orders, een stijging van 37 procent ten opzichte van vorig jaar.

De omzet in Nederland steeg met 50 procent, van 80 miljoen naar 120 miljoen euro; per bestelling gaven klanten meer geld uit. Ook in veel andere markten groeide Just Eat Takeaway hard.

Verwachtingen onveranderd

Just Eat Takeaway denkt in heel 2021 ruim 45 procent meer bestellingen te verwerken dan in 2020, dat is zonder de cijfers van Grubhub. Het concern gaat er vanuit dat het in dit jaar nog een brutoverlies lijdt: tussen de 280 en 450 miljoen euro. 

Het bedrijf ziet het evenwel zonnig in. De onderneming profiteert steeds meer van haar schaalgrootte door de overnames, waardoor de kosten omlaag zullen gaan.

Ook stelt het bedrijf dat de kosten die concurrenten aan klanten in rekening brengen hoger zijn, waardoor Just Eat Takeaway ruimte heeft om de winstgevendheid te verbeteren en toch de goedkoopste optie te blijven.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van