Overname door ITV

Meevaller voor John de Mol: 125 miljoen extra voor Talpa

13 augustus 2021 10:41 Aangepast: 13 augustus 2021 14:08
John de Mol bij talkshow RTL Late Night. Beeld © ANP

John de Mol ontvangt 125 miljoen euro méér voor zijn productiehuis Talpa Media dan koper ITV ervoor had willen betalen. In plaats van de verwachtte 175 miljoen euro moet de Britse televisiegigant een nabetaling doen van bijna 300 miljoen euro.

Dat heeft een onafhankelijke arbiter bepaald, en blijkt uit de halfjaarcijfers van ITV waarover het FD vandaag als eerste berichtte.

Langlopend conflict

Met de betaling van 298 miljoen euro komt een einde aan een langslepend conflict over de nabetaling die ITV voor Talpa Media moest doen.

In 2015 verkocht De Mol de producent van televisieprogramma’s als The Voice aan de Britse televisiegigant. Bovenop de overnamesom van 500 miljoen euro konden in drie tranches nog 600 miljoen euro aan nabetalingen komen, afhankelijk van de toekomstige resultaten.

Gedonder

De eerste tranche van 100 miljoen betaalden de Britten zonder morren uit. De laatste tranche van 100 miljoen liet De Mol schieten, omdat hij zich niet langer aan ITV wilde verbinden. Over de middelste tranche van 400 miljoen euro ontstond gedonder, omdat ITV daarvan hooguit de helft wilde betalen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

John de Mol botst met ITV over nabetaling van 400 miljoen

In mei meldde RTL Z dat ITV en De Mol de zaak hadden voorgelegd aan een onafhankelijke scheidsrechter, die een bindend oordeel zou vellen. Dat eindoordeel staat beschreven in de kleine lettertjes van de halfjaarcijfers die ITV vorige maand presenteerde, maar werd nog niet eerder opgemerkt.

Méér betalen

De arbiter oordeelt dat een zogenoemde 'insured receivable' moet meetellen in de berekening van de nabetaling. Waarschijnlijk gaat het daarbij om een omstreden vordering die door verzekeraars is gedekt op een Chinese partner, waarmee Talpa samenwerkte voor The Voice of China.

Dat leidt ertoe dat ITV 108 miljoen pond (125 miljoen euro) méér moet betalen, dan het mediaconcern had gewild. Uiteindelijk leverde de verkoop van het productiehuis De Mol dus bijna 900 miljoen euro op. Dat is ruim 200 miljoen euro minder dan het maximale bedrag dat Talpa Media had kunnen opbrengen.

Tegenover het FD laat bestuursvoorzitter Pim Schmitz van Talpa Network en voormalig topman van Talpa Media weten tevreden te zijn met de uitkomst. "Ik had niet anders verwacht."

Blije Britten

Hoewel ITV dus aanzienlijk meer moet ophoesten dan het wilde, laat een woordvoerster weten dat ook het Britse mediabedrijf blij is dat de discussie over de tweede nabetaling is afgerond.

"De finale betaling zit binnen de bandbreedte die eerder werd genoemd in de verslagen over 2020. Talpa is nu volledig geïntegreerd binnen ITV Studios. De integratie heeft onze schaal en bereik in internationale markten aanzienlijk vergroot, en heeft nieuwe banden met netwerken en platforms gebracht."

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van