Halflege toestellen

Opnieuw 1,5 miljard verlies voor Air France-KLM

30 juli 2021 07:51 Aangepast: 02 oktober 2021 14:18
Beeld © Imago Stock & People GmbH

Luchtvaartbedrijf Air France-KLM is nog lang niet uit de problemen. Het bedrijf boekt opnieuw een miljardenverlies, ondanks het lichte herstel dat inmiddels te zien is in de cijfers. Een ander lichtpuntje: de schuldenberg werd verkleind.

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een verlies geleden van 1,5 miljard euro. De omzet van het bedrijf kwam uit op 2,7 miljard euro, meldt de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Dat is ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar een flinke plus.

Iets meer passagiers

In het tweede kwartaal vervoerde AF-KLM iets meer dan 7 miljoen passagiers, een stijging van 477 procent in vergelijking met de maanden april, mei en juni 2020. Dat is ook wel logisch, want in die periode vorig jaar was de crisis op z'n ergst. 

Dat Air France-KLM er nog lang niet bovenop is, blijkt wel uit de bezettingsgraad. Gemiddeld zaten de vliegtuigen voor 43,7 procent vol. Dat is weliswaar een verbetering ten opzichte van vorig jaar, maar natuurlijk lang niet genoeg om alle kosten te dekken. 

Miniatuurvoorbeeld
Mei 2021:

Verlies van 1,5 miljard euro voor Air France-KLM in eerste maanden 2021

Het Frans-Nederlandse concern ziet wel lichtpunten, de boekingen lopen deze zomer weer binnen nu Europeanen op vakantie willen en gevaccineerde Amerikanen welkom zijn in de Europese Unie.

Dat is ook al terug te zien in het bedrag dat het bedrijf in kas heeft dankzij de verkoop van tickets waarvan de reizen nog niet zijn uitgevoerd. Daarvan staat de teller inmiddels op bijna 2,9 miljard euro. Dat is fors meer dan de 2,2 miljard aan het einde van het eerste kwartaal.

Delta-variant

In het derde kwartaal, met de belangrijke zomermaanden juli en augustus, vliegt Air France-KLM naar verwachting op 60 tot 70 procent van de capaciteit van voor de pandemie. Veel hangt verder af van Washington. Gevaccineerde Amerikanen zijn al wel weer welkom in de EU, maar andersom houden de Verenigde Staten de grenzen nog veelal gesloten voor Europese reizigers vanwege zorgen over de besmettelijke Delta-variant van het coronavirus.

Miniatuurvoorbeeld
April 2021:

Waarom er (nog) geen nieuw belastinggeld naar KLM gaat

Extra noodsteun

Ook is er extra overheidssteun nodig. Nederland spreekt met de Europese Commissie over de voorwaarden voor een nieuw steunpakket voor KLM, en CFO Steven Zaat weet te vertellen dat de signalen over een akkoord erg hoopvol zijn. Er is extra kapitaal nodig, aangezien de schulden van Air France-KLM de eigen bezittingen nog altijd met 3,6 miljard euro overschrijden.

Eerder dit jaar verleenden Frankrijk en andere aandeelhouders al extra financiële hulp voor Air France-KLM, nadat Parijs en Den Haag in 2020 voor 10,4 miljard euro aan leningen en kredietgaranties hadden toegezegd. Afgelopen voorjaar kwam daar nieuwe steun van 4 miljard euro bij, waaronder 1 miljard aan nieuw kapitaal voor Air France.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vier miljard euro extra noodsteun voor Air France-KLM

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van