Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal opnieuw meer spulletjes besteld over de grens. Totaal gaven zij bij Europese webwinkels 778 miljoen euro uit, een stijging van 63 procent ten opzichte de 477 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de statistiek (CBS) op basis van btw-aangiften. Niet eerder sinds het begin van de huidige meetmethode in 2014 namen de bestedingen in een kwartaal zoveel toe ten opzichte van een jaar eerder.
Vervijfvoudiging
De bestedingen van Nederlanders bij Europese webwinkels buiten Nederland lagen sinds 2014 elk kwartaal hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het eerste kwartaal van 2014 besteedde de Nederlandse consument nog rond de 150 miljoen, dit vervijfvoudigde tot 778 miljoen begin dit jaar.
De laatste jaren waren de bestedingen in het eerste kwartaal juist altijd lager dan in het vierde kwartaal, waarin door Sinterklaas en Kerst altijd het meest wordt uitgegeven. Maar corona en de daaraan gekoppelde winkelsluitingen hebben daar verandering in gebracht.
Dat betekent kassa voor online retailers, zowel in eigen land - denk aan Bol.com, Coolblue en Wehkamp - als in andere lidstaten binnen de Europese Unie, waaronder Zalando, About You en H&M.
Nederlandse webwinkels
Ook de omzet van Nederlandse internetverkopers bereikte in het eerste kwartaal van 2021 een recordgroei, met een toename van ruim 85 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Die sterke groei in het eerste kwartaal van 2021 is vooral toe te schrijven aan de zogenaamde multichannellers, die zowel in winkels als online verkopen. Bij deze bedrijven is de online-omzet meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief
Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief.