Waar kennen we ze van?

Mondkapjes, badkamers, ov-bussen: dit gebruik je dagelijks van VDL Groep

24 juli 2021 08:10 Aangepast: 26 juli 2021 10:49
VDL bouwt onder meer elektrische bussen, die je steeds meer in Nederland ziet. Beeld © Hollandse Hoogte / Laurens van Putten

Naast bekende namen als ASML, DSM en Philips kent Nederland nog meer industrieparels, die wat minder bekend zijn. De Brabantse VDL Groep is één van de Nederlandse maakbedrijven die we rijk zijn. Ze maken ook producten waar je dagelijks mee in aanraking komt.

Metaalbewerking, mechatronische systemen, kunststofverwerking en oppervlaktebehandeling. Op de website van VDL Groep staan veel disciplines die de verschillende bedrijven van het concern beheersen.

Maar bij VDL maken ze ook producten die je dagelijks of in ieder geval vaak tegenkomt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

VDL staakt Brabants-Twentse overnamestrijd om Neways

Waar kennen we ze van?

Zo maakt VDL samen met DSM medische mondmaskers (in Helmond) en materiaal voor filters van medische mondmaskers (in Geleen).

Die mondmaskers zijn in eerste instantie voor de zorg en de productie wordt stapsgewijs uitgebreid met gezichtsmaskers voor professionals in andere sectoren zoals het openbaar vervoer, scholen en onderwijsinstituten en bedrijven in heel Europa.

Willem van der Leegte, de topman van VDL Groep. Willem van der Leegte, de topman van VDL Groep.

"We draaien nog volop, het is zeer onwaarschijnlijk dat er geen opleving meer komt", zei een woordvoerder van DSM, de partner van VDL, begin deze maand nog bijna profetisch tegen RTL Z.

Bussen en touringcars

Ook bouwt VDL bussen, voor openbaar vervoer en touringcars. Twee weken terug kreeg het nog een order van het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB om nog eens 44 elekrische bussen te leveren.

De bussen van VDL rijden ook rond in het OV van onder meer Rotterdam en Eindhoven én in tal van buitenlandse steden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Autobouwer VDL Nedcar schrapt 750 banen na besluit BMW

Van bussen naar badkamers

De bussen bouwt VDL in België, en in Nederland in Valkenswaard en Heerenveen. In de Friese plaats gaat dat trouwens niet lang meer duren. Vanaf volgend jaar gaat het bedrijf daar iets heel anders maken: complete badkamers en toiletten voor de bouw.

Die kunnen kant-en-klaar op bouwplaatsen worden ingebouwd. Daardoor kan een woning sneller worden opgeleverd.

VDL Nedcar bouwt tot en met 2023 nog BMW's en Mini's. VDL Nedcar bouwt tot en met 2023 nog BMW's en Mini's.

Elektrische auto's in plaats van BMW's en Mini's

In het Limburgse Born bouwt VDL Nedcar nu nog Mini's en BMW's, maar dat stopt na 2023. Gelukkig heeft VDL Nedcar een nieuwe klant, want vanaf 2022 gaat het elektrische auto's bouwen voor de Amerikaanse startup Canoo.

Een opdracht voor het maken van elektrische auto's van Lightyear liep het concern net mis. VDL is nog in gesprek met andere partijen om auto's voor te bouwen.

Verder kijkt VDL Nedcar naar de mogelijkheid om straks batterijen voor elektrische auto's te gaan maken.

Niet alleen de auto's die VDL bouwt zie je geregeld langsrijden, dat geldt ook voor de afvalinzamelingssystemen, die VDL Translift in Dronten maakt. Deze moeten de inzameling van bovengrondse afvalcontainers makkelijker maken. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

VDL bouwt mee aan grootste telescoop ter wereld

Waar zit VDL?

Er werken nu bij maar liefst 105 bedrijven in 19 landen in totaal ruim 15.000 mensen bij VDL. Het hoofdkantoor van VDL Groep zit in Eindhoven.

Naast de al genoemde plaatsen heeft het concern in Nederland ook vestigingen in onder meer Venlo (minibussen en 'midibussen' voor het ov en voor touringcarbedrijven), Breda (gerobotiseerde productiesystemen voor onder meer de autoindustrie), Apeldoorn (veersystemen voor bussen en vrachtwagens), Hengelo (compressoren en gasturbines die worden gebruikt op olie- en gasvelden en in energiecentrales) en Kapelle in Zeeland (onder meer zonnebanken en autodakkoffers).

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

VDL gaat robots leveren aan BMW, Volvo (en ook aan Tesla?)

Hoe groot is VDL?

VDL is gegroeid tot een flinke onderneming. Over 2020 werd een omzet behaald van 4,7 miljard euro. Door corona was dat een daling van bijna 20 procent ten opzichte van de 5,8 miljard euro van 2019. De winst daalde vorig jaar met 38 procent tot 97 miljoen euro.

In 2021 zullen de omzet en de winst licht stijgen, dacht het bestuur medio maart.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Siemens Hengelo komt in handen van VDL

Familiebedrijf Van der Leegte

VDL staat niet op de beurs, het is een familiebedrijf. De topman is Willem van der Leegte (VDL staat voor Van der Leegte). Willem is de zoon van Wim van der Leegte, die een paar jaar geleden na een carrière van precies 50 jaar afscheid nam als ceo van VDL.

Wim kwam in het bedrijf van zijn vader en bouwde het uit tot één van de grootste familiebedrijven van ons land.

Willem wordt dit jaar in november 40. Als hij net zoals zijn vader doorgaat als ceo tot zijn 69e, dan heeft VDL in ieder geval de komende decennia nog een Van der Leegte aan het roer staan.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Laden en lossen met elektrische truck van VDL en DAF

Onderdelen voor andere producten

Veel onderdelen die bedrijven maken die tot de VDL Groep behoren zitten ook in andere producten, die je direct of indirect tegenkomt. Zo leveren bedrijven aan onder meer de autosector, de halfgeleiderindustrie en aan makers van consumentenproducten.

Een goede klant van VDL is ASML, dat de machines bouwt waarmee chipproducenten chips maken. Die kom je weer overal tegen, van laptops, tot auto's en wasmachines.

Verder levert VDL onderdelen voor onder meer bouwers van andere machines, onderdelen voor vrachtwagens van Daf, de voedselindustrie, de luchtvaart en Defensie.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van