Enorme kater

Tony's Chocolonely stopt samenwerking met BrewDog om 'rotte angstcultuur'

16 juli 2021 15:52 Aangepast: 16 juli 2021 16:29
De Tony's Hopolonely is een India Pale Ale met witte chocolade en frambozen. Beeld © BrewDog

Amper een maand na de lancering van de Tony's Hopolonely zegt de Amsterdamse chocolademaker Tony's Chocolonely de samenwerking met craftbrouwerij BrewDog alweer op. Reden is de snoeiharde kritiek van oud-medewerkers over 'seksisme' en de 'angstcultuur' binnen de Schotse bierbrouwer.

Wat begon als een mooie samenwerking tussen twee bedrijven die dezelfde duurzame en sociale waarden zeggen te delen, eindigde al snel met een enorme kater. Een dag na de presentatie van Tony's Hopolonely, een India Pale Ale bier met witte chocolade en frambozen, beklaagden meer dan honderd oud-werknemers zich in een open brief over het bedrijf.

Normen en waarden

In niet mis te verstane woorden maken ze de grond gelijk met de bedrijfsbrede 'rotte cultuur' binnen het bedrijf en de twee oprichters, Martin Dickie en James Watt. Zo is er sprake van 'seksisme en vrouwonvriendelijkheid' en worden juniormedewerkers 'sinds dag één geconfronteerd met een giftige houding', terwijl beide oprichters zich laten 'verafgoden' en hun beloftes weigeren na te komen.

Genoeg reden voor Tony's Chocolonely om de stekker uit de samenwerking te trekken, zegt marketingdirecteur Thecla Schaeffer. "Dit past zo niet bij onze normen en waarden. We zijn erg van geschrokken, want wij hadden juist een positieve indruk van het bedrijf."

'Geen commerciële potentie'

Daarom ligt het chocoladebier ook niet in de schappen bij Tony's winkel op Schiphol. Erg jammer, zegt Schaeffer. "Het was echt bedoeld voor de fun, want chocoladebier is heel vrolijk." Van een financiële aderlating wil ze niet spreken. "We deden het voor de lol. Bier heeft voor ons geen commerciële potentie."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

We drinken meer speciaalbier en alcoholvrij, groei zet door

Medeoprichter en ceo Watt liet een week na de publicatie van de brief van zich horen. In een bericht op LinkedIn trekt hij het boetekleed aan. "Ik weet dat de gebeurtenissen van de afgelopen dagen veel pijn hebben gedaan voor al onze teamleden en onze gemeenschap en ik kan me daar alleen maar voor verontschuldigen."

Verbeterprogramma

Hij zegt dat hij zijn personeel als gevolg van de 'snelle groei' van het bedrijf heeft verwaarloosd. Daarnaast kondigde hij een verbeterprogramma aan de bedrijfscultuur ten goede te veranderen. Een onafhankelijk bureau moet zorgen voor 'positieve en inclusieve veranderingen' binnen alle lagen van het bedrijf.

Watt en Dickie startten BrewDog in 2007 in de garage van een van hun ouders. Na enkele bankleningen stapte het bedrijf over op crowdfunding. Inmiddels hebben ruim 200.000 BrewDog-fans, zogenaamde 'punkers', een aandeel gekocht in het bedrijf. Het bedrijf staat bekend om zijn gekke marketing, net als Tony's Chocolonely.

Wel een mooi blikje

Sinds de oprichting is BrewDog uitgegroeid tot de grootste craftbeerbrouwer van Europa. Naast vijf brouwerijen, waarvan één in Berlijn, heeft het bedrijf meerdere hotels en eigen bars. Vorig jaar kwam de omzet uit op 410 miljoen euro. Het bedrijf mikt op een beursgang in Londen, misschien nog dit jaar.

Grote kans dat de voorraad van 11.500 blikjes Tony's Hopolonely er dan al doorheen is. Op de website van BrewDog staat dat het chocoladebier 'bijna is uitverkocht'. Heel rouwig is Schaeffer er persoonlijk niet om. "Ik hou niet van bier, zelfs dit biertje niet", biecht ze op. "Het blikje is wel heel mooi. Ik heb er eentje op mijn bureau staan."

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van