Prosecco en pasta

Cup in Rome nog geen garantie op economische boom in Italië

13 juli 2021 15:08 Aangepast: 13 juli 2021 15:10
Aanvoerder Giorgio Chiellini met de beker. Beeld © Getty

Met het winnen van het Europese kampioenschap voetbal, gaat Italië voor miljarden meer exporteren. Dat beweren Italiaanse voedingsproducenten. Onzin, volgens het Economisch Bureau van ING. "We gaan ook niet ineens Italiaanse keukens kopen." De Italiaanse Kamer van Koophandel ziet wel kansen.

De overwinning van Italië op Engeland in de finale van het EK afgelopen zondag is 12 miljard euro waard. Dat beweert de Italiaanse organisatie van voedingsproducenten (boeren en de industrie) Coldiretti. De Italiaanse economie groeit dit jaar met 0,7 procent extra, beweren Italiaanse economen in hun kranten.

Ze denken dat de export van Italiaanse producten de komende tijd omhoog zal schieten. "Daar bestaat geen twijfel over", zegt Coldiretti in een verklaring. Heel Europa gaat nu massaal aan de Italiaanse pasta en prosecco, zo is het idee.

2006

Coldiretti baseert zich op ervaringen uit het verleden. Na het winnen van het wereldkampioenschap in voetbal in 2006 kreeg de Italiaanse economie ook een extra boost.

"Er was in 2007 10 procent extra export door het versterkte imago van Italie in het buitenland en 3,5 procent meer buitenlandse toeristen", aldus de brancheorganisatie.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Ruim 4,1 miljoen mensen zien Italië EK-finale winnen

Italiaanse keukens

Zo'n sterk effect zal er niet zijn, zegt econoom Marten van Garderen van ING. "Voor Nederland weet ik dat het winnen wel een effect heeft omdat het consumentenvertrouwen stijgt en de hand van de knip gaat. Dat zal vast ook zo zijn in Italië. Maar het is heel tijdelijk. En ik denk niet dat we overal in Europa nu opeens Italiaanse keukens gaan kopen."

ING doet sinds 2008 onderzoek naar het effect van het winnen van een belangrijk kampioenschap op de economie. "Het geeft volgens ons geen economische boost. In theorie denk je misschien van wel maar de werkelijkheid is anders", zegt Van Garderen.

Cup van 12 miljard euro? Cup van 12 miljard euro?

Wijn

Roberto Payer is voorzitter van de Italiaanse Kamer van Koophandel in Nederland. Hij erkent dat het winnen van de titel er niet voor zal zorgen dat we hier nu plotseling meer Italiaanse wijn en hapjes gaan kopen.

"Maar het biedt de Italiaanse industrie wel een mogelijkheid om op de overwinning in te haken. We willen een relatie leggen tussen het winnen van de titel en Italiaanse producten." Met gerichte marketingacties hoopt dat de belangstelling voor Italiaanse producten ook hier zal toenemen, verelt de geboren Italiaan.

Meer lawaai

"We zullen er veel lawaai omheen moeten gaan maken. Dan kan dat een heel positief effect hebben tot aan het volgende grote kampioenschap, het WK van Qatar." Op welke manier dat lawaai te horen zal zijn, weet Payer nog niet. Al heeft hij wel een idee. "Pasta is goed voor sporters. Denk aan meer reclames waarbij voetbal en pasta aan elkaar gelinkt gaan worden."

Ook hoopt hij dat er weer wat meer aandacht komt voor de Italiaanse cultuur. "Een voorbeeld: in de tijd dat Van Basten, Gullit en Rijkaard in Italië voetbalden (dat was eind jaren 80 en begin jaren 90) , hoorde je veel meer Italiaanse muziek op de Nederlandse radio. Het zou mooi zijn als we er nu ook weer wat meer van horen."

Juichende beleggers

Op de effectenbeurs is het effect al meteen te zien. De beurs van Milaan was gisteren de grootste stijger van de Europese beurzen (plus 0,92 procent). En dat enthousiasme van beleggers na het binnenhalen van de Europese titel is niet nieuw.

Het is niet voor het eerst dat de koersen op de beurs van het winnende land omhoog gingen na de winst, blijkt uit onderzoek van persbureau Reuters. Bij de laatste vijf toernooien presteerden ook de effectenbeurzen van winnaars Spanje (2008 en 2012) en Griekenland (2004) en veel beter dan beurzen elders.

De Grieken deden het op de beurs in de zes maanden na het EK destijds maar liefst 20 procent beter dan andere beurzen. Alleen de winst van Portugal (2016) was niet terug te zien in de koersen daar.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van