‘Gevaar voor bioscopen’

Tientjes extra betalen voor film op streamingsdienst: succes voor Disney

12 juli 2021 13:23 Aangepast: 12 juli 2021 13:46
Filmposter van Black Widow Beeld © Walt Disney

Black Widow is de nieuwe kaskraker van Disney. Niet alleen in de bioscoop, ook thuis. Mensen kochten de film massaal op streamingsdienst Disney+ (in ons land voor 21,99 euro) en dat terwijl ze al per maand een bedrag betalen voor hun streaming-abonnement.

Het was een noodgreep in de coronacrisis. Disney, heer en meester op het gebied van de bioscoopfilm, ging films uitbrengen op de eigen streamingsdienst. Het had enorme bedragen uitgegeven aan producties. Toen de bioscopen dicht waren, moest dat terugverdiend worden.

De kritiek was niet van de lucht. Wie ging nu een paar tientjes per film betalen als je ook al je abonnementskosten moest afdragen? Maar de critici krijgen voorlopig ongelijk.

Kaskraker

Afgelopen weekend bracht de losse verkoop van Black Widow wereldwijd 60 miljoen dollar op (50 miljoen euro). Bijna net zoveel als de opbrengst in de Amerikaanse bioscopen.

Klant beslist zelf

De cijfers zijn veel beter dan waarop was gerekend door Amerikaanse (en buitenlandse) analisten. Het zijn bemoedigende cijfers voor Disney, zegt analist Tim Poulus van Telecompaper. Volgens hem komt de filmtak van Disney de coronacrisis goed door. "Pandemie of niet, een keurige opbrengst in zowel de bios als op het eigen platform."

Het laat volgens Poulus zien dat de klant zelf wil beslissen wat hij doet. Vroeger moest je per se naar de bioscoop in een bepaalde periode, dat hoeft nu niet meer. Volgens de analist bewijst het dat het een goed idee is om de film tegelijkertijd in de bios en op een streamplatform uit te brengen. "Laat de consument dan maar kiezen, dat is het belangrijkste."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Disney komt met Europese series: 'Nederlandse bedrijven cashen'

Slecht voor de bios

Het ligt voor de hand, zegt Paulus, dat Disney hiermee doorgaat. Dat is meer keuze voor de klant, maar is niet voor iedereen goed nieuws. "Dit is slecht nieuws voor de bioscoop. Die was zichzelf al uit de markt aan het prijzen met te hoge prijzen en krijgt nu dus de concurrentie van de streamingdiensten. Dit nieuws toont aan dat ze het zwaar krijgen."

Het 'losse kaartje' van 21,99 euro klinkt duur, maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. "Blijkbaar vinden mensen het niet te duur. Ja, het komt in de buurt van wat je betaalt als je samen naar de bios gaat."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Bioscopen gaan open: deze films mogen we niet missen!

Cruella

Naast Black Widow brengt Disney ook tegelijkertijd Cruella uit. De film, over de vrouwelijke schurk uit 101 Dalmatiërs, is in de bios en op de streamingsdienst te zien. Welke films nog meer tegelijk worden uitgebracht, is niet bekend.

Wat wel duidelijk is, is dat de streamingstak steeds belangrijker wordt voor het mediabedrijf. Er werd een reorganisatie doorgevoerd bij Disney, maar daar merkte de streamingstak niks van. Er werd juist meer budget vrijgemaakt voor het onderdeel. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Disney gooit roer om: streamen wordt het belangrijkst

Disney belangrijk voor bios

Heer en meester is Disney op het gebied van kaskrakers in de bioscoop. Hofleverancier voor succes. Het staat maar liefst acht keer in de top 10 van meest bezochte films aller tijden.

Dat deden ze deels op eigen kracht, of door het kopen van andere filmstudio's. Zo kocht het Lucas Film (van de Star Wars films), Pixar (animatie als Finding Nemo) en Marvel (avonturen van de superhelden uit stripboeken).

De meest lucratieve film ooit is Avengers: Endgame. Die haalde 2,8 miljard dollar op. Die valt onder Disney, net als de nummer twee en drie. Avatar haalde bijna 2,8 miljard dollar op en Titanic bracht 2,2 miljard dollar in het laatje.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van