Commerciële ruimtevaart

Beleggen in ruimtevaartaandelen: 'Dit gaat verder dan speculatief'

08 juli 2021 06:44 Aangepast: 08 juli 2021 08:23
Richard Branson, de grote man achter Virgin, met het ruimteschip van Virgin Galactic. Beeld © Getty

Beleggers duiken de laatste weken op ruimtevaartbedrijf Virgin Galactic, dat dit weekend oprichter Richard Branson de ruimte inschiet. Ook collegamiljardair Elon Musk zou zijn SpaceX naar de beurs willen brengen. De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) waarschuwt particuliere beleggers. "Het slaat nergens op en is zeer risicovol."

Aanstaand weekend zal Branson, samen met vijf andere rijkaards, demonstreren dat zijn bedrijf succesvol mensen de ruimte in kan sturen.

Het is een wedstrijdje verplassen met nog een andere rijkaard: Jeff Bezos. Door aanstaand weekend te gaan, troeft Branson de man achter Amazon namelijk af. Hij zal eerder de ruimte ingaan dan Bezos en zijn ruimtevaartbedrijf Blue Origin.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Richard Branson maakt eerder ruimtereis dan Jeff Bezos

Grote werk

Maar het is meer dan een wedstrijd en een PR-show. Het is ook machtsvertoon naar de aandeelhouders. Inmiddels is Virgin Galactic een serieus beursbedrijf geworden, dat vooral de laatste weken als een raket omhoog schiet. Het wil beleggers laten zien dat het bedrijf klaar is voor het grote werk.

Het bedrijf is omgerekend zo'n 10 miljard euro waard. Dat is bijna net zoveel als de beurswaarde van KPN of vier keer de waarde van PostNL. Dat terwijl Virgin pas sinds 2019 op de Amerikaanse beurs te verhandelen is.

Nederlandse beleggers

Succesvolle testvlucht of niet, de VEB is zeer sceptisch over het beleggen in ruimtevaartaandelen. Onduidelijk is of er Nederlandse beleggers in het bedrijf van Branson beleggen, maar volgens adjunct-directeur Errol Keyner is het een populair aandeel onder particulieren. En dus mogelijk ook voor Nederlandse beleggers.

Toch adviseert hij om het niet te doen. Het is veel te speculatief. "Ja, er zullen mensen zijn die ook hier kansen zien. Die kan ik teleurstellen: deze ondernemingen zullen gewoon niet zeer winstgevend zijn. Ik heb nog geen enkel economisch model gezien waaruit blijkt dat het gaat werken."

Niet duurzaam

Volgens Keyner moet je je ook afvragen waarom je überhaupt in zo’n bedrijf zou willen investeren. Ruimtereizen gaat tegen iets in waar juist nu zoveel aandacht voor is: duurzaamheid.

"Het slaat nergens op, want het is slecht voor het milieu. In de hele maatschappelijke trend naar duurzaamheid is dit dan ook volstrekt contrair. Het past niet in de duurzame wereld die we willen."

Virgin Galactic Spaceship - in de ruimte (december 2020) Virgin Galactic Spaceship - in de ruimte (december 2020)

Speeltje voor miljardair

Het investeren in ruimtereizen en het afschieten van raketten is iets dat volgens de VEB is weggelegd voor de rijken. Daar moet je je als belegger niet mee willen bemoeien. "Als je extreem rijk bent, koop je een sportteam. Je koopt een krant. Of je schiet jezelf de ruimte in. Het is een speeltje voor miljardairs, niet voor gewone beleggers", aldus Keyner.

Niet iedereen is sceptisch. Ruimtevaarder André Kuipers denkt dat er een toekomst is voor commerciële ruimtevaart. Het staat nu nog volledig in de kinderschoenen, maar uiteindelijk wordt het normaal en toegankelijk voor de meeste mensen.

Virgin Galactic Spaceship - interieur Virgin Galactic Spaceship - interieur

Hotels in de ruimte

"Vergelijk het met de zeevaart en de luchtvaart", legt Kuipers uit. "In het begin is het iets experimenteels, maar dat verandert. Daarna wordt het iets militairs, om vervolgens commercieel te worden. Denk aan vrachtvervoer. En uiteindelijk is het gericht op passagiers. Zo zal het ook met de ruimtevaart gaan."

Kuipers verwacht veel van het ruimtetoerisme. Hij denkt zelfs dat er hotels 'in een baan om de aarde' komen. Al vindt hij de strijd tussen de miljardairs op dit moment ook een wedstrijdje verplassen voor rijke mensen. Of de ondernemingen succesvolle beursbedrijven worden, durft hij niet te zeggen.

Drie spelers op gebied van ruimte toerisme

Virgin Galactic

Opgericht in 2004 door Richard Branson, onderdeel van de Virgin Group. Doel is om korte bemande ruimtevluchten aan te bieden. Vluchten die overigens niet verder gaan dan de rand van de ruimte. Passagiers ervaren slechts enkele minuten gewichtloosheid.  Beursgenoteerd sinds oktober 2019.

SpaceX

Ondernemers Jim Cantrell en Elon Musk kwamen in 2002 met SpaceX. Voornamelijk gestart met de miljoenen die Musk verdiende met de verkoop van zijn aandelen PayPal. Het bedrijf ontwikkelt zelf raketten, die herbruikbaar zijn. Ook werkt het aan satelliet-internet en bemande mars- en maanlanders.

SpaceX bracht vorig jaar voor het eerst mensen naar ruimtestation ISS. Dat was de eerste keer dat een commercieel bedrijf daar in slaagde. Tot dan toe hadden alleen de Sovjet-Unie en Rusland, de Verenigde Staten en China mensen in een baan rond de aarde weten te brengen.

Ook SpaceX wil verdienen met commerciële ruimtevluchten. Het stuurt binnenkort een vlucht met alleen maar toeristen de ruimte in, mogelijk eind dit jaar al.

Blue Origin

De rijkste man van de wereld, Jeff Bezos, was net wat eerder dan Musk en Branson. Hij kwam in 2000 al met zijn ruimtevaartbedrijf. Naast ruimtetoerisme, doet Blue Origin aan wetenschappelijke ruimtevaart.

Bezos verwacht dat in de toekomst miljoenen mensen in de ruimte zullen werken. Doel van zijn bedrijf is ruimtevaart betaalbaar maken.

Het bedrijf heeft 3500 mensen in dienst en gaat (in tegenstelling tot de twee concurrenten) niet naar de beurs. Bezos financiert Blue Origin met zijn privévermogen. Hij verkocht voor miljarden aan aandelen Amazon, om de opbrengst vervolgens te investeren in zijn ruimtevaartbedrijf. Naar verluidt gaat er jaarlijks een miljard dollar richting Blue Origin.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Musk maakt ruimtevaart weer opwindend'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van