Jarenlange strijd

KLM zwicht voor druk Consumentenbond: no-show beleid aangepast

08 juni 2021 11:18
KLM-personeel op Schiphol. Beeld © ANP

Passagiers van KLM die door overmacht hun vlucht missen, hoeven niet meer fors bij te betalen om de rest van hun reis alsnog te maken. Jarenlang moest dit wel bij de vliegmaatschappij, maar na druk van de Consumentenbond heeft het bedrijf haar beleid aangepast.

En dat kan passagiers die een reis met meerdere vluchten achter elkaar hebben geboekt, flink geld schelen.

Duizenden euro's

Voor een stel op wereldreis van bijvoorbeeld Amsterdam naar Nairobi, vervolgens naar Bangkok en door naar Bali en weer terug naar Amsterdam, kon het missen van vlucht één flink in de papieren lopen. 

In de oude situatie moesten passagiers die om wat voor reden dan ook de eerste vlucht misten, 500 euro extra betalen per vlucht om de rest van de vluchtserie mee te mogen. Deden zij dat niet, dan waren de tickets niet meer geldig. Bovengenoemd stel was op deze manier dus 3.000 euro armer. 

Miniatuurvoorbeeld
Januari 2019:

Rechtszaak tegen KLM om 'oneerlijk beleid': 'Passagiers worden financieel gestraft'

Ook dichter bij huis kan het geld schelen. Wie z'n heenreis mist voor een vlucht naar pak 'em beet Rome, moet 150 euro bij betalen om z'n terugvlucht te mogen maken. 

Extra tarieven

KLM hanteert namelijk extra tarieven voor reizigers die zich niet houden aan het vluchtplan zoals dat was geboekt. Binnen Europa komt er 150 euro per vlucht bij, buiten Europa 500. Voor de business class gelden tarieven van 300 en 1.500 euro. 

Deze tarieven gelden nog steeds, maar KLM maakt een uitzondering voor passagiers die door overmacht een vlucht missen. Het gaat dan bijvoorbeeld om ziekte, waarbij de consument ook een doktersbriefje als bewijs moet inleveren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Topman Air France-KLM krijgt zijn miljoenenbonus, ondanks Nederlands verzet

Het bedrijf biedt passagiers ook nog een andere uitweg. Reizigers die kunnen bewijzen dat ze zich ondanks de vertraging wel aan hun reisplan hebben gehouden, hoeven het extra tarief niet te betalen. Daarvoor moeten ze kunnen laten zien dat ze de gemiste vlucht binnen 24 uur na het missen ervan alsnog hebben gemaakt. Deze oplossing kost de reizigers dus wel de prijs van het nieuwe ticket. 

Rechtszaak Consumentenbond

De aanpassing van KLM volgt op een rechtszaak die de Consumentenbond in 2019 aanspande tegen het bedrijf. De consumentenorganisatie wees op het feit dat reizigers die hun vlucht misten, geen geld terug kregen voor de rest van de tickets die ze niet meer zouden gebruiken, tenzij ze fors bijbetaalden. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Consumentenbond: veel onverwachte kosten bij boeking vakantiehuisjes

En dat terwijl KLM de ongebruikte stoel nog eens kon verkopen. "Een heel lucratief businessmodel", aldus de Consumentenbond bij de aankondiging van de rechtszaak. Die is nu afgesloten, want de rechter vindt de aanpassingen die KLM heeft gedaan voldoende. 

De Consumentenbond gaat nu bekijken wat de uitspraak betekent voor gedupeerden van dit 'onredelijke beleid'. De bond roept mensen die het aangaat op om zich te melden

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van