Marktaandeel verschrompeld

Aldi sluit distributiecentrum, 150 medewerkers verliezen baan

03 juni 2021 12:37 Aangepast: 03 juni 2021 19:12
Aldi verliest marktaandeel en wil dus bezuinigen. Beeld © Getty Images

Hoewel het gouden tijden zijn voor supermarkten, heeft discounter Aldi het moeilijk. De supermarktketen verliest al jaren marktaandeel. Een reorganisatie is nodig, het kantoor en distributiecentrum in Best worden eind 2021 gesloten. 150 medewerkers verliezen hun baan.

De sluiting van het distributiecentrum in Best is volgens het bedrijf noodzakelijk omdat het 'niet toekomstbestendig' is. Diezelfde woorden werden in augustus 2020 gebruikt toen bekend werd dat een warehouse in Zaandam in 2021 dichtging. Wat met 'niet toekomstbestendig' bedoeld wordt, is onduidelijk. "Ik kan daar geen toelichting op geven", zegt een woordvoerder.

Personeel op straat

Kantoormedewerkers, personeel dat in het distributiecentrum werkt en chauffeurs moeten allen op zoek naar ander werk. De winkels worden voortaan beleverd vanuit andere locaties.

Het bedrijf wil met de vakbonden in overleg, is het enige wat de winkelketen nu kwijt wil. "Er bestaat nu de mogelijkheid om in overleg met de vakbonden te komen tot een sociaal plan voor het personeel en dat is waar Aldi Best BV de voorkeur aangeeft. Meer kan ik daarover niet zeggen", aldus de zegsvrouw. 

Ondernemingsraad

Ook de Centrale Ondernemingsraad houdt zich stil, zowel een gewoon lid van als de vervangend secretaris verwijzen naar persvoorlichting van de discounter voor een reactie.

FNV is door Aldi op de hoogte gesteld van de plannen. "We gaan data prikken voor gesprekken", zegt bondsbestuurder Lilian Bakhuizen. Bij die gesprekken moet onder meer duidelijk worden of de reorganisatie noodzaak is.

De organisatie van de discounter is niet efficiënt ingericht, weet Bakhuizen. Naar buiten toe is het één winkelketen, maar in werkelijkheid gaat het om individuele regionaal afgebakende BV's, ieder met een eigen hoofdkantoor, warehouse en eigen directie. "Organisatorisch zouden het net zo goed supermarkten met verschillende namen kunnen zijn. Er zijn dus veel overheadkosten", legt Bakhuizen uit.

Allemaal kleine bedrijfjes

De acht BV's werden tussen 1973 en 2010 geopend en zitten in Culemborg, Ommen, Best, Drachten, Roosendaal, Roermond, Groenlo en Zoetermeer. Iedere BV heeft een eigen hoofdkantoor met daaraan een distributiecentrum gekoppeld.

"Ik kan me voorstellen dat het hanteren van verschillende warehouses, directeuren en medewerkers geen goedkope constructie is. Het is efficiënter om de regio's groter te maken", aldus Bakhuizen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

In coronatijd wint verwenwinkel Jumbo en verliest prijsvechter Aldi

Ook de warehouses en hoofdkantoren in Ommen en Groenlo gaan sluiten. Dit personeel verhuist echter naar een nieuw pand in Deventer dat momenteel gebouwd wordt. Het nieuwe distributiecentrum is 42.000 vierkante meter groot en wordt eind 2021 geopend.

Marktaandeel

Met de centralisering wil het bedrijf de kosten terugdringen. Die stijgen namelijk, terwijl de omzet terugloopt. De Nederlandse consument gaat liever naar andere winkels.

Ondanks de coronacrisis waarbij meer gekocht werd in supermarkten, verloor Aldi in 2020 terrein. Het marktaandeel zakte van 6,1 in 2018 naar 5,9 in 2019 en 5,5 in 2020. Dat terwijl het marktaandeel van concurrenten als Jumbo en Albert Heijn juist steeg. Het marktaandeel van Lidl bleef de laatste twee jaar gelijk.

De meeste groei bij die supermarkten komt van online verkoop. Aldi heeft echter alleen fysieke winkels.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Aldi moet ontslagen vrouw twee ton extra betalen

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van