De Nederlandse datingwebsite Relatieplanet stopt ermee. Het platform kan niet meer opboksen tegen de sterke concurrentie van grote internationale spelers als Tinder, Happn en Bumble.
Vanaf 1 juli gaan de website en de apps op zwart, omdat het niet meer rendabel is om als speler alleen op een lokale markt actief te zijn, meldt Relatieplanet.
Het bedrijf zegt dat het hard heeft gewerkt om te groeien, maar dat lukte niet genoeg.

Net geen 20 jaar
Het bedrijf werd in 2002 opgericht door Chris van Tuijl. Een paar jaar later verkocht hij de datingsite aan de Telegraaf Media Groep (TMG). Relatieplanet was toen al niet de enige speler, maar sindsdien kwamen er ook veel grotere concurrenten. Met Tinder als uitschieter.
In 2019 was Tinder de absolute marktleider en gebruikte 62 procent van de mensen met een dating-app dat platform, blijkt uit gegevens van marktonderzoeker Statista. Daarna volgden Badoo (23 procent), Happn (18 procent) en Lexa (13 procent).
Gekrompen marktaandeel
Statista heeft geen cijfers over het marktaandeel van Relatieplanet in dat jaar, maar in 2018 had Relatieplanet 11 procent van de markt in handen en dat aandeel zal alleen maar gekrompen zijn sindsdien.
De Nederlandse markt werd twee jaar geleden door Relatieplanet zelf geschat op 30 tot 50 miljoen euro, met veel potentie om te groeien. Het had in 2019 ruim 75.000 leden, hoeveel dat er nu nog zijn is onbekend.

Abonnementsgeld terug, gegevens gewist
Leden van de website met een betaald abonnement krijgen de betaalde dagen na 1 juni teruggestort, belooft Relatieplanet. De rest van deze maand kunnen die leden gratis gebruik maken van alle betaalde functies van de dienst.
De data van alle Relatieplanet-gebruikers worden na 1 juli gewist. Vanaf dat moment zijn de apps en website niet meer bereikbaar.