Niet meer online

Weer naar de winkel? Tuincentrum en doe-het-zelfzaak in trek

21 mei 2021 07:08
Een man laadt zijn kar vol in een tuincentrum in Aalsmeer. Beeld © ANP Foto/Marlies Wessels

Sinds drie weken mogen we weer wandelend winkelen. Wat blijkt: bij tuincentra, bouwmarkten en woonwinkels shoppen we liever in levenden lijve dan online.

Sinds de heropening van de niet-essentiële detailhandel op 28 april melden we ons vooral bij bouwmarkten en woon- en tuinwinkels, concludeert Klarna op basis van eigen cijfers.

Offline inspiratie

Het betaalbedrijf legde de transacties van de 16.000 aangesloten webwinkels in Nederland onder de loep. Dat gebeurde in de drie weken voorafgaand aan en de drie weken ná heropening. In die cijfers is te zien dat met name de online aankopen in de categorie huis&tuin kelderden na de heropening eind april.

Dit lijken de plekken te zijn waar mensen heen willen voor inspiratie die ze online niet kunnen vinden, concludeert Klarna daaruit. Het betaalbedrijf verwachtte eenzelfde daling in de categorie kleding&schoenen, maar die bleef uit.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Van sloffen tot baggy broeken: dit kopen we nu we weer naar winkels mogen

EK Voetbal in aantocht

Sieraden en beautyproducten kochten we juist meer online, ook na heropening van de winkels. Dat komt volgens Klarna omdat het de week erna (9 mei) Moederdag was. In de week erna daalden de aankopen in deze categorie weer flink.

Afgelopen week was het de beurt aan sportscholen om de deuren te openen. Dat zag Klarna ook terug in de cijfers; Nederlanders kochten meer sportschoenen en zweetbandjes online.

Verder is het EK Voetbal, dat aankomende zomer wordt gehouden, traditiegetrouw een moment voor mensen om een nieuwe televisie te kopen. Klarna denkt dat al een beetje terug te zien in de lichte stijging in online elektronica-aankopen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Winkelen kan weer als vanouds: 'Verademing voor klant en eigenaar'

Voornamelijk online shoppen

Uit eerder onderzoek van Klarna blijkt dat de voorkeur voor online en offline shoppen onder Nederlanders heel dicht bij elkaar ligt. Als er nog maar één keuze was, zou 45 procent van de ondervraagden online willen shoppen. De overige 55 procent verkoos een stenen winkel.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders verwacht over een jaar voornamelijk via webwinkels te shoppen.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van