Prijzen omhoog

Coronacrisis pakt goed uit voor de meeste bedrijven

17 mei 2021 17:38 Aangepast: 18 mei 2021 10:46
Afrekenen in de bouwmarkt. Beeld © ANP

De coronacrisis was zo slecht nog niet voor de meeste bedrijven. Doordat ze probleemloos hun prijzen konden opschroeven gingen de winstmarges omhoog. "De consument was niet zo prijsbewust de afgelopen tijd", zegt onderzoeker Jos Eeland van prijsstrategiebureau Simon Kucher.

Menig branche schreeuwde moord en brand in de afgelopen 15 maanden vanwege de coronacrisis. Maar de meerderheid van de bedrijven maakte in 2020 juist meer winst dan in de jaren ervoor. En dat hadden die bedrijven juist te danken aan corona.

Dat zegt strategiebureau Simon-Kucher dat onderzoek deed naar winst- en prijsontwikkeling. 59 procent van de bedrijven wereldwijd verbeterde de winstmarge, volgens de Global Pricing Study 2021. Vooral softwarebedrijven kenden gouden tijden met veel werk waar ook nog eens meer geld voor kon worden gevraagd.

Bedrijven investeerden met name in het faciliteren van thuiswerken. Bedrijven die digitale businessmodellen toepasten waren volgens het onderzoek ook spekkoper.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Huurprijzen fors gestegen, zelfs harder dan de inflatie

Prijs omhoog

Van de Nederlandse bedrijven gaf 53 procent aan betere winstmarges te hebben omdat ze prijzen verhoogden. In Europa stegen de winstmarges iets minder hard dan in de Verenigde Staten volgens het onderzoek waarvoor 2210 ondernemers wereldwijd werden ondervraagd.

In de VS zegt 70 procent van de bedrijven betere winstmarges te maken. Vanwege de hoge vaccinatiegraad is driekwart van de ondernemers nog optimistischer voor de komende tijd.

Dure pot verf

Winkels die slim hebben geprofiteerd van de coronacrisis zijn bijvoorbeeld de bouwmarkten in Nederland. Door veel minder aan promotie te doen bespaarden ze kosten, zo stelt onderzoeker Jos Eeland. De promotie gebeurt daar vaak door duurdere producten zoals verf met een flinke korting aan te bieden.

Dit wordt door marketeers ook wel de high-low prijsmethode genoemd. "Die korting was in het coronajaar dan niet 50 procent maar slechts 30 procent. Ook waren er minder producten in de aanbieding. En die hogere prijs is direct extra winst voor het bedrijf."

Biertje

Volgens Eeland voelen consumenten die gestegen prijzen verder onder meer in de energiekosten maar ook in sectoren waar harde klappen zijn gevallen zoals de reisbranche en de horeca. "Consumenten zijn minder prijsgevoelig en daar spelen aanbieders op in. En een biertje is wat duurder omdat ook de brouwers hun prijzen hebben verhoogd."

Sectoren waar verder meer winst werd geboekt zijn onder meer de bouw, logistiek en groothandel.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van