Ook andere bladen weg

Uitgever Hearst trekt stekker uit Nederlandse Esquire en Vogue

17 mei 2021 14:47 Aangepast: 17 mei 2021 15:25
Mode-ontwerpers Victor & Rolf bij een speciale editie van Vogue. Beeld © ANP

Het Amerikaanse uitgeefconcern Hearst stopt met de uitgave van acht van zijn twintig Nederlandse titels. Zo verdwijnen mannenblad Esquire en modetijdschrift Vogue. Voor de laatste wordt een nieuwe uitgeefpartner gezocht.

De directie van de Nederlandse dochter van Hearst bevestigde vandaag de titels te willen schrappen, nadat daarover vorige week al geruchten circuleerden.

Volgens de directie, die sinds begin vorig jaar onder leiding van Marscha Krouwel staat, moet de uitgever 'transformeren om aan de veranderende eisen van consumenten en adverteerders  te voldoen’.

Veranderingen in stroomversnelling

Krouwel stelt dat de pandemie 'eerder ingezette veranderingen in consumentengedrag, behoeften van adverteerders en mediaconsumptie in een stroomversnelling' heeft gebracht. 

Hearst Netherlands staakt de uitgifte van mannenblad Esquire, platform Designer Vintage en belastingtijdschrift Fiscalert. Ook stopt het met enkele titels die het in licentie uitgeeft; National Geographic Traveler, Elle eten.nl, Vogue, Vogue Living en Glamour.

Verdere bezuinigingen

Eigenaar Condé Nast zoekt voor de laatste drie titels een nieuwe uitgeefpartner in Nederland. Vogue kent sinds 2012 een Nederlandse uitgave. 

Hearst blijft in Nederland twaalf titels uitgeven, waaronder zakenblad Quote en de glossy’s Cosmopolitan, Elle en Jan. Naast het schrappen in de merkenportfolio zegt de uitgever 'in het kader van de reorganisatie ook andere maatregelen' te overwegen.

Woordvoerster Kiki Hirschfeldt kon niet zeggen om welke maatregelen dat gaat, of hoeveel banen er door de sanering op de tocht staan. "De Ondernemingsraad moet voor 31 mei reageren op de plannen. Daarom kunnen wij er tot die tijd verder geen uitspraken over doen."

Hearst in Nederland

Het Amerikaanse Hearst Corporation groeide de afgelopen tien jaar snel in Nederland. In 2011 nam het familiebedrijf een grote internationale portefeuille tijdschriften over van de Franse uitgeefgigant Lagardère, waaronder een aantal Nederlandse titels. In 2017 volgde de overname van de Nederlandse activiteiten van uitgever Grüner & Jahr (G&J).

De meeste titels die nu worden geschrapt, komen uit de stal van G&J. Destijds stelde de verkopende G&J-directeur nog met Hearst 'een koper te hebben gevonden die voor zowel print als digitaal nog een toekomst ziet'.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van