Op zoek naar nieuwe inkomsten

Kunnen Bridgerton-mok en Casa de Papel-achtbaan Netflix redden?

23 april 2021 15:26 Aangepast: 23 april 2021 15:32
Bridgerton Beeld © Liam Daniel/Netflix

Netflix heeft steeds meer moeite om nieuwe abonnees aan te trekken. Volgens analisten is de rek eruit en moet het bedrijf op andere manieren aan geld komen. Een eigen pretpark bijvoorbeeld of de verkoop van T-shirts of speelgoed. "Netflix is veel te kwetsbaar geworden."

Er was in het eerste kwartaal door analisten gerekend op ruim 6 miljoen nieuwe klanten, het werden er 4 miljoen. Voor dit kwartaal rekent Netflix op 1 miljoen nieuwe abonnees, ook minder dan verwacht.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Sombere dag voor Netflix: aantal abonnees valt flink tegen

List verzinnen

Netflix profiteerde in het begin van de coronapandemie nog flink van alle beperkingen in ons leven. Mensen bleven thuis en keken series. Die groei is voorbij. Ook heeft het bedrijf nu juist last van diezelfde pandemie: het is lastiger om nieuwe series en films te maken.

Daarnaast is er steeds meer concurrentie en lijken wereldwijd minder mensen thuis te blijven, omdat de coronamaatregelen worden versoepeld.

Analisten zijn het dan ook eens: de rek is er uit. Netflix moet een list verzinnen en minder afhankelijk worden van het aantal abonnees. Voor de concurrentie speelt dat probleem minder. Disney, Apple, Amazon: allemaal hebben ze verschillende manieren om geld te verdienen. De streamingsdochter is slechts een onderdeel. Netflix is juist volledig afhankelijk van het verkopen van abonnementen.

Streamingsconcurrenten hebben meer inkomstenbronnen

Disney

Sinds eind 2019 is Disney+ de streamingsdochter van Disney, maar het bedrijf heeft veel meer. Naast pretparken heeft het ook tv-zenders (waaronder sportzender ESPN), een filmtak en merchandising. Truien met Mickey Mouse bijvoorbeeld of speelgoed van Star Wars.

Apple

Apple TV+ is een onderdeel van Apple, maar zeker niet het belangrijkste. Het bedrijf verdient het meest aan de telefoons (de iPhone), maar ook aan de iPad, Macbook, Apple Watch en Apple TV. Ook tijdens de pandemie behaalde Apple vorig jaar een winst van dik 57 miljard dollar.

Amazon

Met Amazon Prime heeft de grootste webwinkel van de wereld een andere inkomstenbron aangekondigd. Toch komt de meeste omzet nog steeds uit de verkoop van producten uit de webshop (ook hier in Nederland). Ook heeft het bedrijf een supermarktketen, Whole Foods, in handen en een onlineapotheek: PillPack.  

WarnerMedia

De eigenaar van televisiezender HBO heeft ook de streamingstak HBO Max. Het is een onderdeel, want de Amerikanen hebben veel meer. Het is het grootste mediaconcern van de wereld. Het heeft uitgeverijen en film- en televisieonderdelen. Eigenaar van bijvoorbeeld CNN, Cartoon Network en Warner Bros. Sinds 2018 is de mediareus onderdeel van AT&T, een groot telecombedrijf.

Kwetsbaar

Een kwetsbaar businessmodel, noemt formatontwikkelaar Kirsten Jan van Nieuwenhuijzen het. Volgens hem is Netflix 'over de top heen'. "Ze hebben daar last van de remmende voorsprong. Andere partijen hebben goed gekeken naar wat Netflix goed doet en dat overgenomen. Het succes is gekopieerd."

Hij ziet de concurrentie wel als grootste nadeel voor het bedrijf. Andere partijen hebben enorm diepe zakken en met die oorlogskas kunnen ze het de streamingsreus knap lastig maken. Ook is het lastiger om aan series en films te komen. "Ik merk nu al als maker dat je een enorme keuze hebt. Vroeger kon je je content alleen kwijt bij Netflix, nu kun je kiezen uit vier partijen. Dat maakt het voor Netflix lastiger."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Peperdure serie The Crown niet enige abonnee-lokker voor Netflix

Pretpark

Toch denkt hij niet dat een Netflix-pretpark veel mensen gaat trekken. "Ze hebben simpelweg gewoon niet de bekende titels die Disney heeft. Die konden daar makkelijker een pretpark omheen bouwen."

En petjes van Narcos? Shirts van The Crown? Of speelgoed van Designated Survivor? "Merchandising kan zeker werken. Nadeel: je moet een enorme investering doen en het duurt jaren voordat alles verkoopt en winstgevend is. Dat is dus geen snelle oplossing voor op korte termijn."

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Netflix-serie The Crown duurste ooit

Prijzen omhoog

Mocht Netlix snel aan geld willen komen, dan hebben ze de oplossing achter de hand. Dat kan door de abonnementsprijzen te verhogen, zegt analist Stan Westerterp van Bond Capital Partners. "Dan schiet de winst vanzelf omhoog."

Al denkt hij dat er betere manieren zijn. "Als ze uitgegroeid zijn, dan zijn er nog twee andere mogelijkheden om aan meer geld te komen. Ze zouden bijvoorbeeld de advertentiemarkt op kunnen. Of ze kunnen data verkopen."

"Netflix moet een platform worden, net als Youtube. Zo kunnen ze nog meer mensen trekken."

Youtube-model

Van Nieuwenhuijzen denkt dat Netflix uiteindelijk twee opties heeft. Of een aankoop doen of hun hele businessmodel op de schop gooien. "Ze kunnen een productiehuis kopen. Dat betekent dat je al die films en series zelf gaat produceren. Dat scheelt geld."

Of, ze worden een soort van Youtube. Een platform. "Heel veel partijen willen nu nog niet hun producties aanbieden aan Netflix, maar dat zou wel kunnen gebeuren als ze een platform worden", denkt de formatontwikkelaar.

Productiemaatschappijen en andere partijen kunnen dan hun content aanbieden aan Netflix. "Dat zal zeker nog steeds de kwaliteit willen waarborgen, maar het haalt hier ineens meer content mee binnen. Het vergroot ook gelijk hun bereik. Zo kunnen ze nog meer mensen trekken."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van