Eredivisie

Kamperen in De Kuip: clubs trekken alles uit de kast om seizoenkaarthouders te paaien

20 april 2021 07:22 Aangepast: 20 april 2021 08:00
Spandoeken in plaats van supporters in De Kuip. Beeld © ANP

Eredivisieclubs proberen op veelal ludieke manieren hun seizoenkaarthouders over te halen geen geld terug te vragen. De voetbalclubs zijn bang dat met vrijwel het hele seizoen verplicht lege tribunes de supporters eieren voor hun geld kiezen. En dat kost miljoenen euro's. Ze worden daarom lekker gemaakt met exclusieve cadeautjes.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Van den Wall Bake: grote sponsoren willen geen ruzie in voetbal

De oproep vanuit clubs gaat veelal gepaard met een rampscenarioverhaal. De Ajax-directie deed deze maand oproep aan seizoenkaarthouders om toch vooral in te gaan op de voorstellen om iets anders dan geld terug te vragen. "Een geheel seizoen spelen zonder publiek raakt Ajax hard, in de kern van het bestaan maar ook financieel."

Directeur Mark Koevermans van Feyenoord sprak in een op Twitter geplaatste video vorige maand over donkere wolken die zich samenpakken boven het stadion van Feyenoord: De Kuip. De vijftien miljoen euro die de club dreigt te moeten terugbetalen als seizoenkaarthouders hun geld terugvragen voor dit seizoen, valt de club zwaar.

'De emotionele waarde die in de club zit, wordt hiermee benut. Dus chapeau.'

Het uitshirt

En dus vinden de clubs het tijd voor cadeautjes. Een Feyenoord-seizoenkaarthouder krijgt als hij of zij afziet van terugbetaling over het verloren seizoen 2020-2021 het officiële uitshirt voor het komende seizoen cadeau en bij Ajax krijg je als je deels afziet van terugbetaling een retro-jack uit de periode van Johan Cruijff en Sjaak Swart. Als je niets meer terugvraagt komt daar een nog een 'uniek kijkje in de keuken van de club' bij . 

Slim

"Een slimme zet", zegt sporteconoom Willem de Boer van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen. "De emotionele waarde die in de club zit, wordt hiermee benut. Dus chapeau."

De uitshirts van Feyenoord blijken, terwijl we nog maanden van dat nieuwe seizoen afzitten, geliefd. Een exemplaar wordt op Marktplaats aangeboden voor 300 euro. De hoogste bieder heeft er tot nu toe 240 euro voor over.

Feyenoord maakt dit shirt alleen voor de seizoenkaarthouders die hun geld niet terugvragen. Het komt verder niet in de verkoop. Al maakt Feyenoord ook nog een ander type uitshirt voor komend seizoen.

Het shirt voor seizoenkaarthouders van Feyenoord die hun geld niet terug vragen. Het shirt voor seizoenkaarthouders van Feyenoord die hun geld niet terug vragen.

Moreel discutabel

Volgens De Boer wordt de sentimentele waarde omgezet in een financiële waarde. Zo'n shirt kost misschien een paar tientjes om te laten maken maar is voor een supporter - zo blijkt op Marktplaats - soms honderden euro's waard.

Toch zet hij ook vraagtekens bij deze manier van werken. De Boer noemt het zelfs moreel discutabel. "Deels zijn de huidige financiële problemen het gevolg van het risicovolle beleid van veel clubs, die structureel meer uitgeven aan met name spelerssalarissen, dan dat er via de reguliere bedrijfsvoering binnenkomt. Je zadelt de fans dus eigenlijk op met het slechte beleid dat je als club decennia hebt gevoerd."

Gold card

Bij Willem II krijgt de seizoenkaarthouder die geen geld terugvraagt het komend seizoen een kaart met gouden randen. Als hij om gedeeltelijke terugbetaling vraagt, dan worden het zilveren randjes. En als al het geld wordt teruggevraagd krijgt de supporter een gewone kaart.

In het Brabants Dagblad zei directeur Martin van Geel dat hij verwacht 50 procent van de 6 miljoen die hij eigenlijk terug moet betalen aan kaarthouders, in de clubkas te kunnen houden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

PSV verwacht kapitaalinjectie van vele miljoenen

Eigen vermogen

De Boer hekelt vooral het feit dat clubs meestal zo werken dat ze maar weinig eigen vermogen aanhouden. "Het model is vaak dat je aan eind van het jaar op nul uitkomt door de verkoop van spelers. Er is geen basis in de vorm van eigen vermogen waardoor je bij tegenslag het toch vol kunt houden."

Clubs zijn daarmee meteen in een crisismoment meteen afhankelijk van de goodwill van fans of van overheidssteun. "Hopelijk zien clubs nu ook in dat ze gezamenlijk moeten overgaan naar een meer duurzaam businessmodel met een stabielere financiële basis."

Unieke prijzen

Naast het shirt heeft Feyenoord nog een reeks 'unieke prijzen', die worden verloot. Zo kun je een nacht kamperen in de Kuip winnen. Of een picknick op het veld, de uitwedstrijd bekijken op een groot scherm in de kleedkamer, mee de catacomben in bij een wedstrijd of een kijkje nemen op het trainingscomplex. Als je voor de helft afziet van restitutie heb je een kans. Als je voor 100 procent ervan afziet, heb je vijf kansen.

 

Vooraf

Bij PSV zien ze niets in dit 'weggeven' van cadeautjes aan seizoenkaarthouders. De club had al aan het begin van het seizoen samen met de supporters een terugbetaalsysteem bedacht waar iedereen vrede mee moest kunnen hebben.

Daarbij konden supporters uit drie verschillende soorten kaarten kiezen. "Wij wilden niet achteraf om geld gaan smeken, maar vooraf duidelijkheid creëren", zegt een woordvoerder.

Arjen Robben in een leeg stadion in Groningen. Arjen Robben in een leeg stadion in Groningen.

Saamhorigheid in Groningen

Ook bij FC Groningen is het systeem door met cadeautjes seizoenkaarthouders te verleiden niet toegepast. "Het gaat erom dat je de club helpt. We willen niet vooraf belonen daarvoor", zegt marketingdirecteur Edwin Fehrman. "Het gaat ons om de saamhorigheid."

Daar past in zijn ogen een exclusief cadeau voor een bepaald deel van de supporters niet bij. En het lijkt ook niet echt nodig. 73 procent van de supporters ziet nu al af van teruggave van de kosten van de seizoenkaart. Een klein deel daarvan heeft zelfs extra geld overgemaakt naar de club. Fehrman: "Sinds corona is de clubliefde hier ongekend."

'Clubs vallen niet om'

De Boer hoopt dat fans met een kleine portemonnee hun verstand erbij houden als het verzoek van de club binnenkomt.

Hij constateerde na onderzoek dat de financiële situatie helemaal niet zo dramatisch is als soms wordt gezegd door clubs. "Clubs in Nederland vallen voorlopig heus nog niet om als jij niet meedoet."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van