Sportsponsoring

Philips ziet PSV vooral als een proeftuin

07 april 2021 17:58 Aangepast: 08 april 2021 15:02
Olivier Boscagli van PSV bij de wedstrijd tegen Heracles afgelopen zondag. Beeld © ANP

PSV presenteert vandaag samen met een van de hoofdsponsors een 'Top Performance Center' dat de voetballers tot betere prestaties moet brengen. "Het zorgt voor een paar extra procenten meer kans op een titel", zegt PSV-directeur Toon Gerbrands. Die sponsor, Philips, ziet in sponsoring van de voetbalclub vooral een ideale proeftuin voor de medische apparaten die ze maken.

Het bedrijf gaat samen met het plaatselijke St. Anna Ziekenhuis, PSV en onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam in het medische topsportcentrum onderzoek doen naar de inzet van een driedimensionale spierechografie. Met dit onderzoek wordt geanalyseerd hoe klaar de spieren van de voetballers zijn voor het optimaal presteren.

Driedimensionale echo

Met de 3D spierecho en allerlei data in de hand kan tot langs de lijn aan toe worden geanalyseerd hoe zwaar een speler belast kan worden. Maar ook kan bij een blessure gerichter worden gewerkt aan het herstel.

"Het gaat ons dan natuurlijk om die paar extra procenten die er beter gepresteerd kunnen worden door spelers waarmee de kans op sportief succes wordt verhoogd", legt Gerbrands uit. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Philips verkoopt Senseo- en strijkijzertak voor 4,4 miljard

Al sinds 1913 is Philips sponsor van PSV. Decennialang omdat het er gewoon bijhoorde voor de multinational in Eindhoven en omdat zo tot ver daarbuiten de gloeilampen, televisies en koffiezetapparaten wat beter werden verkocht.

Ander manier van sponsoring

Maar dat is volgens directeur Henk Valk van Philips Benelux nu helemaal anders. "Een berg geld schenken en daar een bord, shirt en wat stoeltjes voor terug krijgen is voorbij", vertelt hij. "Wij willen met dit partnership de prestaties van spelers verbeteren. En daarvan leren om vervolgens de software van onze apparaten op aanpassen. Onze apparatuur moet van deze samenwerking beter worden."

Philips is de laatste decennia steeds minder een maker van consumentenelektronica geworden. De televisiefabriek, die voor huishoudelijke apparatuur en de lampen zijn verkocht of verzelfstandigd. Wat overblijft is een technologisch bedrijf dat apparatuur voor de gezondheidszorg maakt, zoals beademingsapparatuur, CT-scanners en defibrillators.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Techbedrijven uit Brainport nieuwe hoofdsponsoren PSV

Tien jaar

Sinds vorig seizoen staat Philips niet meer op de de shirts van PSV. Nu staat daar Brainport Eindhoven, een groep regionale bedrijven (waaronder Philips, VDL Groep, Jumbo en ASML) die gezamenlijk de club en de regio en zo elkaar willen versterken.

PSV wist Philips via de Brainport-constructie voor de komende tien jaar aan de club te verbinden. Maar PSV kan financieel gezien niet meekomen met de grootste clubs van Europa en ziet ook Ajax steeds verder voor zich als het gaat over de financiële mogelijkheden om bijvoorbeeld spelers aan te trekken.

De omzet vorig seizoen bij PSV was 75 miljoen euro, bij Ajax 162 miljoen euro, bij Bayern München 700 miljoen euro. Een omzet die vrijwel voor alle clubs fors terugloopt in het huidige door corona overschaduwde seizoen.

PSV-directeur Gerbrands (links) met topman Van Houten van Philips. PSV-directeur Gerbrands (links) met topman Van Houten van Philips.

Streepje voor

Met steeds betere medische begeleiding en 'slimmer trainen' denkt PSV wel een streepje voor te hebben op de concurrentie. "PSV is net als veel andere Nederlandse clubs een opleidingsinstituut", legt Gerbrands uit.

"We richten ons op 16 tot 23-jarigen. En we laten spelersmakelaars en de ouders van jonge talenten zien dat we met zorg spelers begeleiden. Het is een unieke campus waar je in terecht komt. In het buitenland vinden ze die aanpak van ons met de partners indrukwekkend", vertelt de PSV-directeur.

Met dat laatste is Philips vervolgens ook weer blij. "Wij vertellen wat we hier doen ook graag aan andere voetbalclubs in de wereld. Die komen dan kijken en vervolgens komen ze ook naar ons. Veel clubs zijn jaloers op onze proeftuin", zegt Gerbrands.

Het gaat om reputatie

Op termijn zal ook techniek van de andere Brainport-partijen gebruikt worden om de voetballers te analyseren en prepareren. "Het gaat geen enkele van deze sponsors meer om een plekje op het shirt", zegt Gerbrands. 

"Consumenten kijken ook niet meer zozeer naar het merk. Ze kijken meer naar de reputatie van een bedrijf. Die wordt in dit soort samenwerkingsverbanden versterkt. Wij vinden dat we echt iets doen voor de samenleving. En voor de ontwikkeling van de regio Eindhoven. Daar werken tenslotte 9000 mensen van ons", aldus Valk van Philips. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van