Voorwaarden aan steun

Frankrijk heeft deal voor hulp Air France-KLM, Nederland nog niet

05 april 2021 16:23 Aangepast: 06 april 2021 07:38
Beeld © ANP

Goed nieuws voor het Franse deel van de in het nauw zittende luchtvaartmaatschappij Air France-KLM: de Franse regering heeft een deal met de Europese Commissie over de voorwaarden voor een nieuwe ronde staatssteun. Voor KLM wordt nog onderhandeld. 

De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire zei gisteren dat Frankrijk het eens is geworden over de concessies die gedaan moeten worden om Air France-KLM opnieuw te hulp te schieten. Op welke manier dit gaat gebeuren, dat wilde hij nog niet zeggen.

Het bedrijf zelf wil vandaag geen commentaar geven en bij de Europese Commissie reageerden woordvoerders niet op vragen van RTL Z.

Gesprekken lopen nog

Het Nederlandse ministerie van Financiën reageerde wel. De gesprekken over de voorwaarden voor eventuele Nederlandse steun lopen nog, aldus het ministerie. "Zoals bekend is de acute nood bij KLM minder hoog", verklaart het ministerie de achterstand ten opzichte van de Fransen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Air France-KLM in de penarie: sowieso nieuwe miljardensteun nodig

De nood voor het moederbedrijf is in ieder geval hoog. Het bedrijf leed een recordverlies van 7,1 miljard euro vorig jaar en ook in het eerste kwartaal lag het vliegverkeer nog op z'n gat. Omdat er geen bank zal zijn die geld aan het bedrijf wil uitlenen, behalve tegen een hele hoge rente, hoopt Air France-KLM op steun van de grootaandeelhouders. Dat zijn de Franse en Nederlandse staat, ieder met een belang van 14 procent. 

Torenhoge schuld

De twee landen schoten de luchtvaartcombi vorig jaar al te hulp met leningen en bankgaranties voor leningen ter waarde van 10,4 miljard euro. Die leningen drukken zwaar op de balans van het bedrijf, en daarom wil Air France deze graag wegwerken. De leningen aflossen is alleen geen optie, want het bedrijf heeft het geld veel te hard nodig. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Recordverlies van 7,1 miljard euro voor Air France-KLM

Maar er zijn andere opties om de schuld te verlagen. Een daarvan is om de lening om te zetten naar aandelen, waarbij de Franse en Nederlandse staat hun belang in de maatschappij vergroten. Dat is ongunstig voor andere aandeelhouders, omdat hun aandelen dan minder waard worden. 

Eeuwigdurende schuld

De andere optie is om de status van de lening te veranderen, simpelweg door hem 'eeuwigdurend' te noemen. Omdat zo'n lening feitelijk nooit terugbetaald hoeft te worden, telt hij niet mee als schuld. 

Welke manier er ook gevonden wordt, het herkapitaliseren heeft een prijs. De hulp van de staat geeft Air France-KLM een voordeel ten opzichte van andere vliegmaatschappijen die ook last hebben van de crisis. En dus eist de Europese Commissie dat maatschappijen die staatssteun krijgen, daar iets voor teruggeven om te voorkomen dat de concurrentie verstoord wordt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hobbel bij nieuwe staatssteun aan KLM: inleveren vluchten op Schiphol

Zo'n zogeheten remedie kan zijn dat een luchtvaartmaatschappij die hulp krijgt, in ruil voor die steun slots moeten inleveren. Dat zijn de start- en landingsrechten. De Duitse concurrent Lufthansa moest dit bijvoorbeeld doen, in ruil voor de miljardensteun van de Duitse staat vorig jaar. 

Verzet tegen inleveren slots

Het inleveren van slots is iets waar het bedrijf zich met hand en tand tegen verzet. Met minder slots kan het eigen netwerk van verbindingen minder goed in stand houden en het helpt de concurrentie, omdat deze de vrijgevallen rechten mag gaan gebruiken.

En als er eenmaal weer volop gevlogen kan worden, dan zit KLM in de problemen, vreest het bedrijf. Op thuishaven Schiphol geldt een maximaal aantal vluchten per jaar, van 500.000 vliegbewegingen. En al die slots zijn vergeven, waarvan 252.000 aan KLM. Rechten die KLM kwijtraakt, kan het dus niet terugkrijgen doordat er nieuwe slots voor Schiphol worden uitgegeven, tenzij de luchthaven voldoet aan de voorwaarden om verder te mogen groeien. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

EU blijft coulant omgaan met regels luchtvaart 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van