Crisis dwingt tot uitstel

Thalys nog niet klaar voor fusie met Eurostar

31 maart 2021 16:30
Beeld © ANP

Door de coronacrisis kan hogesnelheidstreindienst Thalys nog niet fuseren met Eurostar. De plannen zijn voorlopig even in de ijskast gezet, omdat beide bedrijven in geldnood zitten. 

De twee bedrijven maakten in 2019 bekend te willen fuseren, om de strijd aan te gaan met low cost carriers, goedkope busdiensten en de auto. Maar zowel Eurostar als Thalys heeft het geld nodig om door de crisis heen te komen, dat zegt Thalys-topman Bertrand Gosslin in een toelichting op de jaarcijfers van het bedrijf. 

De nood is zelfs zo hoog dat het bedrijf voor het eerst in zijn bestaan aan moet kloppen bij banken om geld te lenen. Thalys heeft 100 miljoen euro nodig. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Fusie Eurostar en Thalys in de maak

Last van de crisis

Thalys ging vorig jaar, net als andere internationale vervoerders, flink gebukt onder de reisbeperkingen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus. De reizigersaantallen doken hard omlaag, van 7,8 miljoen in 2019 naar slechts 2,5 miljoen reizigers in 2020. De omzet kelderde daardoor, naar ruim 165 miljoen euro, tegenover 550 miljoen een jaar eerder.

Gosselin verwacht dat het herstel langer op zich laat wachten dan eerder voorzien, aangezien er nog steeds veel reisbeperkingen van kracht zijn. Hij rekent erop dat treinreizen op grotere schaal vanaf de zomer weer goed mogelijk zijn. "We hopen dat de vaccinaties effect zullen hebben, zodat mensen weer op vakantie kunnen."

Maar de situatie wordt na de crisis waarschijnlijk niet meer zoals het was. Doordat veel meer mensen thuiswerken en dat waarschijnlijk ook na de crisis blijven doen, denkt Gosselin dat Thalys straks zo'n 15 procent minder zakelijke treinreizigers zal vervoeren dan voorheen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Thalys bestaat 20 jaar

Fusie gaat nog wel door

De fusie gaat nog wel door, zegt Gosselin. Maar wanneer is niet duidelijk. De plannen werden twee jaar geleden aangekondigd door de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF. 

Dat bedrijf heeft een meerderheidsaandeel in beide diensten en kondigde het fusieproject aan als 'Green Speed Project', waarmee het zich duidelijk op de kaart wilde zetten als groen alternatief voor groene reizen in Europa. De doelstelling voor het fusiebedrijf was ook al helder: 30 miljoen passagiers in 2030, waar de bedrijven er in 2019 18,5 miljoen vervoerden. 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van