Hollands glorie: online kledingoutlet Otrium haalt 100 miljoen op
De Nederlandse online kledingoutlet Otrium heeft ruim 100 miljoen euro (120 miljoen dollar) aan investeringen binnengehaald. Het geld wordt onder meer gestoken in verbetering van de app, uitbreiding naar nieuwe landen en het inhuren van nieuw talent.
Een oranje blouse van Tommy Hilfiger, van honderd euro voor 42 euro. Of een jurkje van Karl Lagerfeld: geen 325 euro, maar 76 euro. Via de app van Otrium kunnen producenten van merkkleding onverkochte voorraden aan de man brengen.
Otrium is actief in elf landen, waaronder Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Met het nu opgehaalde geld moet de markt uitgebreid worden, onder andere in de Verenigde Staten.
Kapitaal binnenharken
Het in 2015 opgestarte bedrijf groeit razendsnel en zag de omzet, mede door de coronacrisis, vorig jaar verdriedubbelen. Naar eigen zeggen hebben inmiddels 3 miljoen mensen de app gedownload.
In verschillende investeringsrondes werd al het nodige aan kapitaal binnengeharkt, onder meer 24 miljoen euro in mei 2020 en 7 miljoen in 2019. Investeerders die geloof in het bedrijf hebben zijn onder meer eerder genoemde durfkapitaalfirma Index Ventures, Eight Roads Ventures, Albelli-oprichter Hans Veldhuizen en Adriaan Mol van betaaldienst Mollie.
Outlet: zegen of vloek?
Onverkochte kleding
Otrium werd opgericht door de Nederlanders Max Klijnstra en Milan Daniels. Samen runden ze eerder een techbedrijf (Orbitnow) en daarna begaven ze zich op de truienmarkt via Breaking Rocks, dat truien met een opvallende print verkoopt.
De truien werden uit het buitenland gehaald. Maar wat moesten ze doen met onverkochte kleding? Toen het bedrijf in 2015 verkocht werd, bleef het duo met bijna een ton aan onverkochte kleding zitten. De twintigers merkten dat het lastig was die via fysieke outletwinkels te verkopen en verkopen aan een tussenpersoon leverde weinig op. Het idee voor een app was geboren.
Durfkapitaal
Eén op de tien producten wordt nooit verkocht, zeggen ze op de site van Otrium. "Zonde van het harte werk en het geïnvesteerde geld. We wilden geen bedrijf oprichten maar een movement starten."
In 2020 moest Otrium de grootste online fashion outlet van Europa zijn, zo stelden ze in 2018. Inmiddels zijn ruim 200 bekende designers bij de app aangesloten. Vanwege de coronacrisis bleven veel winkels met kleding zitten en groeide de omzet van Otrium extra snel, zo stelt durfkapitaalfirma Index Ventures.

Onverkochte kleding krijgt gewoon een nieuwe kans: 'Niets wordt vernietigd'
Tand des tijds
"De onverkochte seizoensvoorraad moet zo ver mogelijk worden uitgeroeid. We helpen modemerken hun onverkochte kleding te verkopen en maximaliseren zo hun inkomsten. Ook analyseren we welke kleding het meest wordt verkocht", stelt Milan Daniels. Met geld uit eerdere investeringsrondes is onder meer de data-analyse uitgebreid.
"We kunnen de vraag uit het verleden analyseren waardoor we weten welke kleding een blijvertje is en de tand des tijds doorstaat. Daardoor kunnen bedrijven die items jaar in, jaar uit verkopen en zijn ze minder afhankelijk van seizoensinvloeden."

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief
Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief.