A-merken

We kopen minder borrelnootjes en frisse adem boeit niet meer

29 maart 2021 11:31 Aangepast: 29 maart 2021 20:03
Een vestiging van Dirk van den Broek in Amsterdam. Beeld © ANP

Het coronajaar heeft ons koopgedrag in de supermarkt sterk veranderd. We kopen bijvoorbeeld meer Douwe Egberts, Starbucks, Grand Italia en Verstegen kruiden. En juist minder Mentos-snoepjes en Duyvis borrelnootjes. De onderzoekers denken dat dat komt omdat we geen feestjes meer mogen organiseren.

Volgens marktonderzoeksbureau IRI zitten sinds de coronacrisis de A-merken in Nederland sterk in de lift. De honderd grootste merken stegen het afgelopen jaar in omzet met 10,7 procent.

Dat is meer dan de totale omzetstijging van de markt als geheel. Die dikte in de meetperiode maar met 8,2 procent aan. De top 100 aan A-merken heeft dus aan aandeel gewonnen binnen de totale supermarktomzet ten opzichte van de huismerken.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Latere avondklok betekent ook: supermarkten langer open

Chef in de keuken

Er werd vooral in het voorjaar flink gehamsterd op rijst, pasta, vis en groenten in blik, diepvriesproducten en wc-papier. Daardoor waren bijvoorbeeld Page, Edet, Grand Italia, Aviko, Unox, Hak, Bonduelle en John West erg in trek.

Daarnaast werden koffiemerken zoals Douwe Egberts, Nescafé en Starbucks door het vele thuiswerken extra gekocht. Merken als Dr. Oetker en Koopmans deden het goed door de baktrend tijdens de lockdown.

Kruidenmerk Verstegen, maar bijvoorbeeld ook het Italiaanse kaasmerk Galbani en het Mexicaanse merk Santa Maria profiteerden juist weer sterk doordat er meer tijd werd besteed aan koken.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Heineken opent met Italiaans 'popcornbier' aanval op Hertog Jan

Zekerheid

Volgens de onderzoekers van IRI is een deel van de verklaring voor de extra populariteit voor A-merken het feit dat ze verhoudingsgewijs meer langer houdbare en diepvriesproducten aanbieden dan de huismerken.

Volgens marketingprofessor Kitty Koelemeijer van Universiteit Nyenrode zochten mensen producten die het risico reduceert. "Je zet toch liever een A-merk voor lange tijd op de plank."

Stinkende adem

Het ging de supermarkten over de gehele linie erg goed vorig jaar en met de horeca nog steeds gesloten blijft dat nog wel even zo. Toch waren er ook verliezers onder de producten in de supermarkt. Onder de A-merken waren dat onder meer het bier van Amstel, de borrelnootjes van Duyvis en de kauwsnoepjes van Mentos.

"Refreshment is hard getroffen door corona", zo legt IRI de omzetdaling van die laatste uit. "Er zijn 13 procent minder Mentos-producten over de toonbank gegaan. Vooral suikervrije kauwgom is flink minder verkocht." Een frisse adem blijkt als je thuis zit wat minder belangrijk.

Geen nootjes

De borrelnootjes doen het volgens de onderzoekers ook niet goed omdat er geen feestjes worden gehouden. De bierverkoop in de supermarkt steeg vorig jaar daarentegen met ruim 10 procent.  Maar die groei kwam vooral door speciaalbier. De kratjes voor een feestje thuis doen het minder. 

Uit het onderzoek blijkt ook dat supermarktbezoekers minder impulsproducten kopen. Koelemeijer heeft daar wel een verklaring voor. Volgens haar lopen consumenten met een duidelijke focus door de winkel.

"Mensen denken beter na voordat ze iets kopen. Ze komen ook minder vaak in de supermarkt. En de impulswinkels bij uitstek zoals de AH to go op het stations, daar is de verkoop natuurlijk sterk afgenomen."

Minder acties

Volgens IRI nam het aantal acties van A-merken in de superemarkt het afgelopen jaar af. in 2019 werd nog 23,3 procent van de A-merken met een promotieactie verkocht. Vorig jaar was dat 22,7 procent.

"Een actie is altijd een verstoring van de distributieketen", zo legt een woordvoerder van IRI uit. "En om dat te voorkomen zijn die minder gedaan."

Marlboro blijft koploper

Het best verkopende merk in Nederlandse supermarkten is en blijft Marlboro.  Dankzij forse accijnsverhogingen heeft Marlboro de omzet daar met ruim 10 procent zien stijgen naar bijna €560 miljoen. 

Dit ondanks het feit dat het aantal rokers in Nederland afneemt. Volgens het Trimbus instituut rookt nu nog 20,2 procent van de bevolking van 18 jaar of ouder.  

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van