Elektrische auto's

Volkswagen wordt gigant in elektrisch rijden: 'Gaan Tesla wegvagen'

23 maart 2021 07:18 Aangepast: 23 maart 2021 09:49
Een monteur zet de ID.3 in elkaar Beeld © ANP

Nog een paar jaar en dan is Tesla niet meer dé maker van elektrische auto’s. Volkswagen wil op zijn laatst in 2025 de troon overnemen. Met enorme investeringen willen de Duitsers dat voor elkaar gaan krijgen. Deskundigen denken dat dat gaat lukken, maar vragen zich af of Volkswagen dat wel moet willen.

In tien jaar tijd willen de Duitsers zes fabrieken bouwen. Er wordt vol ingezet op het maken van batterijen, het belangrijkste onderdeel van de elektrische auto. Uiteindelijk moet dat er voor zorgen dat Volkswagen vijf miljoen elektrische auto’s per jaar kan bouwen.

Daarmee gaat het bedrijf vol de strijd aan met het Tesla van Elon Musk. De presentatie leek zelfs afgekeken van de zelfverklaarde Technoking. Gevolg: de beurskoers van Volkswagen die dit jaar al flink steeg staat op het hoogste punt in meer dan 12 jaar tijd. Beleggers, ook die van Reddit, smullen van de plannen.

Ontwikkeling van de beurskoers van Volkwagen. Ontwikkeling van de beurskoers van Volkwagen.

Inhalen

En dat is logisch, zeggen analisten. Volkswagen is qua verkopen een van de grootste autobouwers ter wereld en heeft veel geld om uit te geven aan de nieuwe ambities. "Ik geloof dat ze Tesla gaan inhalen. Ze hebben het geld, de kunde en de techniek ervoor", zegt analist Stan Westerterp van Bond Capital Partners.

Ook Corné van Zeijl, van Actiam, denkt dat het doel waarschijnlijk gehaald gaat worden. Ondanks de jarenlange voorsprong die Tesla heeft. Al had hij niet zien aankomen dat Volkswagen sexy zou worden onder beleggers. "Als je een jaar geleden dat gezegd dat het aandeel zo populair zou worden, had ik je voor gek verklaard."

Volkswagen kan dus Tesla van de troon stoten. Maar kritiek is er wel. Veel deskundigen denken dat het verleden van de Duitse autobouwer meespeelt in deze nieuwe strategie: het dieselschandaal.

Ontwikkeling van de beurskoers van Tesla. Ontwikkeling van de beurskoers van Tesla.
Miniatuurvoorbeeld
Dieselschandaal: een overzicht

Volkswagen krijgt megaboete van 1 miljard voor sjoemelschandaal

Sjoemeldiesel

Jaren geleden kwam het bedrijf in de grote problemen. Het bleek gesjoemeld te hebben met de uitstoot van dieselmotoren. Het moest miljarden aan boetes en schikkingen betalen en bestuurders werden veroordeeld.

Westerterp denkt dan ook dat Volkswagen vanwege de publieke opinie een ommezwaai maakt. Hij zegt dat hij de stap snapt, maar denkt dat het onder dwang gebeurt.

"Het is goed dat traditionele autobouwers zich uitspreken en investeren in elektrisch rijden. Alleen denk ik bij Volkswagen dat het wat weg heeft van greenwashing."

Weggevaagd

Daar is Carlo Brantsen, hoofdredacteur van autoblad Carros, het mee eens. Ook hij verwacht dat Volkswagen Tesla kan inhalen. Sterker nog: Tesla ver achter zich zal laten. "Als Volkswagen en andere autobouwers zo groot investeren in elektrisch rijden, dan wordt Tesla weggevaagd. Dat kan niet anders, daar ben ik zeker van."

Ook hij denkt dat de nieuwe strategie van Volkswagen om andere redenen is gekozen. "Die hebben zoveel goed te maken na het dieselschandaal. Ze willen nu een groen verhaal neerleggen, na die dramatische historie van ze."

Miniatuurvoorbeeld
Elektrisch rijden populair

Run op subsidie elektrisch rijden, pot voor nieuwe auto's al bijna leeg

Niet zaligmakend

Brantsen denkt dat het Volkswagen uiteindelijk kan lukken om de grootste elektrische autobouwer van de wereld te worden. Al is de weg erheen niet makkelijk gebleken.

De onderneming wilde met nieuwe elektrische modellen de strijd aangaan met Tesla, maar er waren problemen met de auto's. Daarom zal het in de praktijk langer duren voor ze ook echt miljoenen stuks kunnen verkopen, denkt Brantsen.

De grootste worden kan. Al vragen analisten zich af of dat wel zaligmakend is. Er valt minder te verdienen met elektrische auto’s. In tegenstelling tot de 'ouderwetse' auto’s waar Volkswagen nu geld mee verdient.

"De winstgevendheid van Volkswagen zal naar beneden gaan. Dat krijg je als je vol inzet op het verkopen van elektrische auto's", zegt Van Zeijl. De marges zijn minder groot dan bij benzine- en dieselauto's, de productiekosten liggen bij elektrische auto's hoger.

"Zonder Elon Musk had Volkswagen dit allemaal nooit gedaan."

Een revolutie

Ook Jos Versteeg van InsingerGilissen denkt het nieuwe Volkswagen nog niet gelijk een feest is voor de financiën. Volgens hem gaat er veel tijd en geld zitten in het aanpassen van het bedrijf. "Je moet dat hele proces aanpassen. Met toeleveranciers gaat het veranderen, fabrieken moeten veranderen. Het is heel moeilijk om de boel om te gooien."

Of we met zijn allen op al die elektrische auto’s van de Duitsers zitten te wachten? Brantsen denkt van wel. "Er wordt een markt voor gecreëerd. Overheden spelen daarbij een belangrijke rol. Die elektrische auto’s worden goedkoper gemaakt, de minder zuinige auto’s extra belast. Zo gaat Volkswagen die auto’s wel verkopen."

Musk wilde een revolutie starten en dat is hem gelukt volgens de autokenner. Westerterp is het daar mee eens. "Als Tesla er niet was geweest, had Volkswagen dit echt niet gedaan en niet zo hard aan het stuur getrokken hoor."

Miniatuurvoorbeeld
Ook Musk heeft grote ambities

Elon Musk: Tesla maakt 20 miljoen auto's per jaar vóór 2030

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van