Elektrische fietsen

E-bikemaker VanMoof wil nog harder groeien, ondanks service- en leveringsproblemen

17 maart 2021 15:32 Aangepast: 17 maart 2021 15:43
Fietsenmakers van VanMoof aan het werk in Amsterdam. Beeld © Robin Utrecht

De Nederlandse e-bikefabrikant VanMoof groeit als kool en wil het komend jaar nog een flink tandje bij zetten. Tot nu toe gaat de groei zeker niet zonder slag of stoot. Het bedrijf heeft veel te kampen gehad met leverings- en serviceproblemen.

Het afgelopen jaar verdrievoudigde de verkoop, laat het bedrijf weten. Daardoor rijden er wereldwijd inmiddels 150.000 mensen op een elektrische fiets van VanMoof.

"Het was een extreem groeijaar", zegt oprichter Taco Carlier tegen RTL Z. "Een rollercoaster met heel veel uitdagingen."

Prijs van succes

Want hoewel de zaken extreem goed gaan en de vraag naar de fietsen groot is, gaat het niet allemaal van een leien dakje. Er waren 'uitdagingen' in de leveringsketen en bij de klantenservice, vertelt Carlier. Zo waren op een zeker moment de banden op, of de pedalen, of het metaal werd heel schaars.

"Nu hebben we een shippingprobleem, de kosten voor het verschepen gaan door het dak." Maar, zo zegt hij erbij, die problemen hebben ze iedere keer weten te overwinnen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

E-bikes zijn hot: omzet fietsmerk VanMoof verdrievoudigd

Daar zijn overigens lang niet alle klanten het over eens. Op reviewwebsite Trustpilot zijn de negatieve recensies niet van de lucht. Mensen klagen steen en been over late leveringen, kapotte fietsen en – vooral – over het ongemak als er iets gemaakt moet worden.

Klanten die fysiek geholpen moeten worden hebben eigenlijk maar twee keuzes: naar de winkel in Amsterdam, of de fiets moet opgestuurd worden. En ook dat blijkt geregeld voor problemen te zorgen.

Ontevreden

"Het blijft een grote ellende. Nu maar gebeld om fiets op te laten halen. Want het is echt drama. Ophalen is ook al omslachtig en lastig. Al had aangeboden de fiets af te laten leveren in Amsterdam (woon elders), maar nee past niet in hun systeem. Nu doos gekregen. Fiets er in, past niet echt maar wat wil je, en nu weer bellen voor afspraak en laten ophalen", schrijft een ontevreden klant.

Carlier erkent dat klanten soms lang moesten wachten en dat de service soms te wensen over heeft gelaten. Dat is dan ook de reden dat er nu behoorlijk wordt opgeschaald.

Het blijft een grote ellende.

Meer winkels, meer fietsenmakers

Van 8 winkels wereldwijd, gaat het bedrijf naar 50. Ook komen er 14 'service hubs', waar klanten terecht kunnen voor testritten en reparaties. Daarnaast gaat het bedrijf samenwerken met 60 partnerwinkels en fietsenmakers, die de ingewikkelde VanMoof-fietsen kunnen repareren.

Aan de andere kant heeft VanMoof ook als doel om dit jaar maar liefst 100.000 fietsen te slijten, de vraag is of het bedrijf daar nu klaar voor is.

"Dat weel je nooit zeker", zegt Carlier, die wijst op de grote vraag uit onder meer Duitsland en de VS. "We hopen dat we het aankunnen, maar niks is zeker."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van