Ook via omzet van derden

Zalando wil 10 procent van de Europese modemarkt in handen krijgen

16 maart 2021 11:04 Aangepast: 16 maart 2021 11:30
We bestellen al steeds meer online en daar komt het effect van het coronavirus nog eens bij. Beeld © Zalando

Zalando heeft ambitieuze groeiplannen. Als het aan de Duitse online modewinkel ligt, bestaat op termijn ruim 10 procent van je kledingkast uit items die je van of via hen hebt gekocht.

Het gaat dan om de omzet die het bedrijf uit deze items heeft behaald. De webwinkel maakte de plannen bekend bij publicatie van de jaarcijfers over 2020. 

Als deze ambitie wordt waargemaakt, wordt Zalando ongeveer net zo groot als Zara, H&M en Primark nu samen wereldwijd aan omzet behalen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zalando stapt in tweedehands: 'Stimuleert eigen verkoop'

Flink stijgen

Daarvoor moet de omzet nog wel fors groeien, al is het bedrijf goed op weg. De omzet steeg in 2020 met maar liefst 30,4 procent tot 10,7 miljard euro. Daarbij gaat het om de omzet van Zalando zelf, plus de omzet van andere aangesloten mode-aanbieders. De nettowinst steeg van bijna 100 miljoen euro tot 226 miljoen euro.

Beleggers zijn enthousiast over Zalando. De beurskoers stijgt meer dan 3 procent.

In 2025 moet de omzet op 25 miljard euro uitkomen, is het doel van Zalando. Daarvoor zal de komende jaren de omzet met ruim 21 procent per jaar moeten stijgen. Maar daarmee is het bedrijf nog niet bij de gewenste 10 procent.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dragen en terugsturen? Zalando wil dat voorkomen met dit enorme label

Grote groei

De totale Europese markt voor mode is nu namelijk zo'n 450 miljard euro. Dat betekent dat Zalando op termijn naar een omzet van minstens 45 miljard euro toe wil. Hoe snel dat precies moet gebeuren, dat zegt Zalando niet.

De afgelopen jaren profiteerde de webwinkel al van het feit dat consumenten steeds meer online kochten. Daarbovenop kwam afgelopen jaar het coronavirus, waardoor een deel van het jaar stenen winkels gesloten waren. Online shoppen was een aantal maanden de enige mogelijkheid.

Platform

De verwachte groei in de komende jaren zal met name uit de verkoop van andere winkels via Zalando's platform moeten komen. Zowel voor 2021 als voor de komende jaren zal de omzet van partners sneller toenemen dan die van Zalando alleen, verwacht het bedrijf.

In het laatste kwartaal van afgelopen jaar kwam al 24 procent van de totale omzet van derden.

Meer partners

Het aantal aangesloten winkel groeit in ieder geval snel. Eind december verkochten 2400 winkels hun spullen via de app en site van Zalando. Eind februari waren dat er al duizend meer.

De totale omzetgroei moet ook komen doordat Zalando in steeds meer landen actief is. Dit jaar wil het uitbreiden naar Kroatië, Estland, Letland, Litouwen, Slowakije en Slovenië. Volgend jaar moeten daar Hongarije en Roemenië bijkomen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zalando trekt 1 miljard bezoekers naar de webshop

Eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van het nieuwe jaar zet de groei versneld door. Het bedrijf denkt dat de totale omzet in de eerste drie maanden van het jaar de helft hoger zullen uitvallen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Over heel 2021 zal de omzet met tussen de 27 en 32 procent groeien, is nu de verwachting.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van