Bieroorlog

Heineken opent met Italiaans 'popcornbier' aanval op Hertog Jan

09 maart 2021 12:12 Aangepast: 09 maart 2021 12:33
Het straatbeeld waar Heineken op hoopt. Beeld © ANP

Heineken introduceert Birra Moretti in Nederland en de ambities zijn torenhoog. Binnen drie jaar moet het van oorsprong Italiaanse bier in de top vijf van meest verkochte bieren komen. "Dit is vanwege de popcornsmaak vooral een aanval op Hertog Jan", zeggen biersommeliers.

Het bier wordt nu gebrouwen in een brouwerij van Heineken in België en straks in Zoeterwoude.

Het krat pils in de schuur thuis wordt Italiaans. Althans als het aan Heineken ligt. 's Lands grootste bierbrouwer introduceert vandaag Birra Moretti in Nederland en dat gebeurt meteen per krat van 24 flesjes.

Niks exclusief speciaalbier, dit moet naast Heineken en Amstel een merk worden voor de massa. "Onze ambitie is om in drie jaar in de top vijf van meest verkochte bieren te komen met Moretti', zo laat een woordvoerder weten.

In de Nederlandse toplijst staat Heineken bovenaan. Andere veel verkochte merken zijn onder meer Grolsch, Bavaria, Hertog Jan, Amstel en Brand. Die laatste twee zijn overigens ook van Heineken.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Heineken voorspelt faillissementsgolf onder klanten

Italiaans uit Zoeterwoude

Birra Moretti moet zich daar dus tussen wringen. Het biertje wordt straks ook in de horeca verkocht. Heineken noemt de introductie de grootste sinds die van Heineken 0,0. Ook Moretti komt meteen met een 0,0 variant. De Italiaanse afkomst van het bier moet de verkoop aanjagen. Heineken noemt het dan ook 'authentiek Italiaans bier dat je direct in Italiaanse sferen brengt.'

Het bier wordt overigens voorlopig gebrouwen in een brouwerij van Heineken in België. In Zoeterwoude wordt de productielijn aangepast zodat het binnenkort daar in grote hoeveelheden geproduceerd kan worden. De Italiaanse brouwerijen werken niet voor de Nederlandse markt. 

Birra Moretti is ook te koop in deze pub in Dublin. Birra Moretti is ook te koop in deze pub in Dublin.

Popcorn

Het Nederlands Gilde der Biersommerliers (NGBS) denkt dat Heineken met Birra Moretti vooral de aanval opent op Hertog Jan. "Want zowel Hertog Jan als Moretti worden met maïs gebrouwen", zegt voorzitter van de NGBS Arvid Bergström. "Je ruikt de popcorn. Het bier plakt wat minder in de mond en is iets minder dik."

Volgens de biersommelier heeft het daarmee goede kans om aan te slaan bij Hertog Jan-liefhebbers. "En als er veel geld achter zit, dan kan het een succes worden."

Duur

Heineken is al sinds 1996 eigenaar van Birra Moretti dat in Italië een van de grootste biermerken is. Het wordt daar voor een lagere prijs verkocht dan Heineken.

In Nederland wordt de prijs 19,99 euro per krat; beduidend meer dan een kratje Heineken of Hertog Jan.  "Maar bij promoties kunnen supermarkten het voor 12,99 verkopen", zegt de Heineken-woordvoerder. Op 15 maart start een reclamecampagne.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van