Andere routes

Schiphol wil hinder verder beperken, maar niet minder vliegen

06 maart 2021 08:06 Aangepast: 06 maart 2021 08:17
Vliegtuigen van Transavia, Tui en Corendon op Schiphol, februari 2021. Beeld © ANP

​​​​​​​Schiphol wil meer doen om geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen. Met andere routes en een nieuwe techniek waardoor vliegtuigen preciezer hun vluchtpad volgen, belooft de luchthaven. Maar of dat lukt, is nog maar de vraag. De oplossing van minder vliegen laat Schiphol links liggen.

De luchthaven is samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ongeveer een jaar geleden gestart met een plan om de hinder van vliegtuigen die opstijgen, overvliegen en landen te laten afnemen. 

Daarbij is de hulp gevraagd van diegenen die het meeste last hebben van het lawaai: omwonenden en de gemeenten waarin zij wonen. Sinds de lancering van het plan zijn zo'n duizend reacties van omwonenden en bestuurders binnengekomen. "Soms positief, vaak kritisch", zegt Dick Benschop, de topman van Schiphol. Uit de reacties zijn veertig voorstellen gedestilleerd, verdeeld over zes verschillende categorieën veroorzakers van overlast.

'Deel al uitgevoerd'

Die categoriën variëren van de indeling van dag- en nachtvluchten tot welke banen er wanneer gebruikt mogen worden en door welke typen vliegtuigen. Van de veertig voorstellen zullen er zestien worden onderzocht op haalbaarheid, maakte Benschop samen met LVNL-topman Michiel van Dorst bekend. 

Schiphol en LVNL kwamen zelf vorig jaar tot 28 potentiële maatregelen, waarvan een deel inmiddels is uitgevoerd. Dat deze maatregelen ook onderdeel van het plan zijn, is 'om transparant' te zijn, aldus Van Dorst.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Schiphol snoeihard geraakt door coronacrisis: verlies van 563 miljoen

Groot deel afgekeurd

Een groot deel van de veertig door omwonenden en gemeenten aangedragen oplossingen is opzij geschoven. Dat heeft grofweg twee redenen. De eerste is dat er op dit moment wordt gewerkt aan een herindeling van het Nederlandse luchtruim. Dat is een klus die nog jaren in beslag neemt, met als een van de belangrijkste doelen directere vliegroutes boven Nederland.

Een andere reden voor de afwijzingen is dat Schiphol dan minder vluchten zou kunnen verwerken omdat de veiligheid dan in het geding zou komen. Voor de hand ligt dan wellicht om minder te gaan vliegen, maar dat is een besluit dat de politiek moet nemen, stelt de luchthaven. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Schiphol omzeilt regels click en collect met goedkeuring overheid

De twee organisaties denken de meeste winst te halen met het verleggen van vluchtroutes. Door nauwkeurigere bochten te vliegen kan een vliegtuig dat gaat landen om een woonwijk heen vliegen.

Dat kan dankzij de 'vaste bochtstraaltechniek' die ervoor zorgt dat alle vliegtuigen dezelfde bocht draaien, waardoor de geluidshinder op een plek het ergst is. Op andere plekken is de overlast dan minder. 

Om woonkernen heen

Dat zou bijvoorbeeld kunnen boven het Noord-Hollandse Uitgeest, door over het Uitgeestermeer te vliegen in plaats van het dorp zelf. Inwoners van deze plaats hebben last van opstijgende vliegtuigen vanaf de Polderbaan, ongeveer 14.600 vluchten per jaar. Of het verleggen van routes haalbaar is, zal in 2024 blijken als het onderzoek klaar is. 

Hoeveel mensen uiteindelijk minder overlast zullen hebben na het uitvoeren van de voorgestelde maatregelen blijft onduidelijk. "Daar is geen overzicht van. Er moet eerst onderzoek gedaan worden", aldus LVNL-topman Van Dorst. 

Teleurgestelde omwonenden

"De teleurstelling leeft breed", zegt Matt Poelmans, die namens omwonenden in de Omgevingsraad Schiphol zit. "Minder hinder blijkt verplaatsing ervan te zijn. Ze willen alleen dingen die geen pijn doen", oordeelt hij over de maatregelen die Schiphol gaat onderzoeken.

"Minder hinder blijkt verplaatsing ervan te zijn. Ze willen alleen dingen die geen pijn doen."

Poelmans is verder bang dat als de maatregelen toch voor minder hinder zorgen, dit effect teniet gedaan wordt door de beoogde toename van vluchten. "Als er meer stillere vliegtuigen mogen vliegen, zorgt dat opgeteld voor meer overlast dan lawaaiige vliegtuigen", redeneert hij.

"Als er meer stillere vliegtuigen mogen vliegen, zorgt dat opgeteld voor meer overlast dan lawaaiige vliegtuigen."

Schiphol mag op dit moment maximaal 500.000 vluchten per jaar uitvoeren. Het inmiddels demissionaire kabinet heeft de luchthaven eerder beloofd dat dit 'vluchtplafond' met 40.000 vluchten omhoog mag, mits Schiphol de hinder beperkt.

Groot onderhoud aan de Polderbaan van Schiphol, februari 2021. Groot onderhoud aan de Polderbaan van Schiphol, februari 2021.

Dat is volgens Poelmans helemaal niet nodig. Hij vindt dat Schiphol moet stoppen met het faciliteren van overstappende reizigers, bijvoorbeeld zij die op doorreis zijn van Azië naar de VS. "Die hebben hier niks te zoeken. Als je die eruit haalt, scheelt dat al snel 100.000 vluchten per jaar", rekent hij voor.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Luchtvaart mag verder groeien van kabinet

De plannen van Schiphol en LVNL worden nu eerst onderzocht door een onafhankelijke partij, belooft demissionar minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD). 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van