Supermarkt is géén restaurant

Jumbo boekt 45 miljoen af op La Place: 'Koop was een zeperd'

26 februari 2021 14:12 Aangepast: 26 februari 2021 14:41
Een La Place Express-vestiging op Schiphol. Beeld © Peter Hilz / HH

Jumbo heeft de waarde van de La Place-restaurants in de boeken met 45 miljoen euro afgeschreven. Dat is bijna net zo veel als de supermarktketen vijf jaar geleden voor de restaurants betaalde. "Jumbo is een supermarktbedrijf, dat is heel anders dan een restaurant runnen", zegt een expert. Een ander spreekt van 'een zeperd'.

De overname van de restaurants van La Place door supermarktbedrijf Jumbo, in 2016, is nog niet het succes geworden waar het bedrijf op hoopte. De 45 miljoen euro die het in het jaarverslag over 2020 afboekt ligt dichtbij de 48 miljoen euro die Jumbo volgens het jaarverslag over 2016 voor La Place betaalde.

Hoeveel Jumbo sinds de aankoop nog in La Place heeft gestoken wil het bedrijf niet zeggen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Roep om openen horeca steeds luider: 'Honger naar sociale contacten'

Wel is duidelijk dat La Place bij de overname winstgevend was, dus de aanschaf heeft Jumbo ook wat opgeleverd. Nu zijn door corona de restaurants echter dicht en dat kost dus juist geld.

Van 105 naar 71 restaurants

Voor hoeveel La Place nu in de boeken staat wil Jumbo ook niet zeggen. Wel is de waarde van de merknaam La Place 32 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag. Die waardering had de merknaam bij de overname ook al. 

Eind 2019 waren er nog 105 restaurants van La Place, nu zijn dat er nog 71. Jumbo sloot vorig jaar vanwege corona 23 restaurants van La Place. De kosten daarvan zitten in de afboeking van 45 miljoen euro.

"Jumbo kan het zelf niet en worstelt gigantisch met La Place."

Verder moesten er door de sluiting van de warenhuizen van Hudson's Bay begin vorig jaar twaalf La Place-vestigingen dicht. In de winkels van het Canadese warenhuis zaten, net als in de warenhuizen van V&D, ook restaurants van de keten. 

'Zeperd'

De overname van La Place is, als je terugkijkt, een zeperd, zegt supermarktdeskundige Erik Hemmes. Hij tekent wel aan dat niemand de komst van corona had kunnen voorzien. Hemmes vindt het sterk van Jumbo dat ze nu actie ondernemen en het grootste deel van de restaurants door horeca-en cateringspecialist Vermaat Groep laat exploiteren.

Hij krijgt bijval van retailexpert Rupert Parker Brady, die de overname nog niet wil bestempelen als mislukking. "Meer een realiteitscheck", zegt hij. "Ze onderschatten misschien hoe moeilijk het is om een restaurant te laten draaien."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

La Place sluit kwart van filialen: 480 banen op de tocht

'Jumbo kan het niet zelf'

Begin januari maakt Jumbo bekend dat 44 restaurants van La Place voortaan door Vermaat Groep zullen worden geëxploiteerd. Het gaat dus om bijna twee van de drie restaurants. Jumbo blijft eigenaar van het La Place-merk, zes eigen restaurants, vier stationslocaties en de vestigingen in het buitenland.

"Dat geeft aan dat Jumbo het zelf niet kan en er gigantisch mee worstelt", reageert retaildeskundige Paul Moers. "Een restaurant runnen is toch echt iets anders dan een supermarkt", voegt Parker Brady daar aan toe.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kan het coronaproof? Utrecht wil drie restaurants openen als test

Focus op gemaksformule

In feite gaf Jumbo zelf ook aan dat samenwerking gewenst was, toen het begin januari de deal met Vermaat bekend maakte.

"Door deze samenwerking kan Jumbo zich verder focussen op de uitbreidingsplannen van de gemaksformule La Place Express (waar je onder meer broodjes en koffie kunt kopen om mee te nemen, red.) en de uitrol van La Place-producten binnen Jumbo Supermarkten", stond in het persbericht.

La Place als huismerk

"Het begin van ellende", vindt Moers dat een groot deel van de restaurants van La Place straks door Vermaat zullen worden geëxploiteerd, maar dat tegelijkertijd Jumbo eigenaar blijft van het merk en van een aantal vestigingen. "Als je een merk onder je neemt, dan moet je dat helemaal beheren."

Daar is Hemmes het echter niet mee eens. Hij vind het goed dat Jumbo de naam La Place blijft gebruiken voor artikelen van het eigen merk in het hoogste segment in de Jumbo-supermarkten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Duizenden horecaondernemers zullen coronacrisis niet overleven'

Jumbo is positief

Jumbo zelf is veel enthousiaster over de toekomst van de La Place-restaurants. Het denkt dat na de lockdown de omzet snel zal herstellen tot het niveau van 165 miljoen euro in 2019. Door de samenwerking met Vermaat en het openen van nieuwe vestigingen zal dat verder stijgen tot minstens 200 miljoen euro, mailt woordvoerder Claire Trügg.

Dat de meerderheid van de restaurants van La Place straks door Vermaat wordt geëxploiteerd vindt zij niet negatief. "Franchise is in deze vorm van horeca heel normaal."

Buitenland

Buiten Nederland heeft La Place volgens de eigen website zes vestigingen: één in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Canada plus twee in Indonesië.

Daarnaast zijn er in verschillende Google-kantoren in de VS, het VK en Duitsland restaurants van La Place, hoewel deze niet op de kaart staan op de website van het bedrijf. 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van