Sneller dan vier uur

Schiphol omzeilt regels click en collect met goedkeuring overheid

22 februari 2021 15:56 Aangepast: 22 februari 2021 16:45
Een reiziger op Schiphol met de kenmerkende tas van de taxfreewinkels, in november 2020. Beeld © ANP

Reizigers op Schiphol die nog even snel parfum, een boek of sieraden willen kopen voor vertrek hoeven die spullen niet vier uur van tevoren te bestellen. Schiphol lapt de regels voor click en collect aan zijn laars, met goedkeuring van de overheid. 

Sinds 10 februari mogen winkels die 'niet essentiële' producten verkopen hun klanten weer bedienen via click en collect. Wie wat wil kopen bij een winkel regelt dat via een website of belt even en dan kunnen de spullen vier uur later worden opgehaald. Goed nieuws voor de middenstand die weer iets van omzet kan draaien.

Strenge voorwaarden

De versoepeling van de coronamaatregelen is wel gebonden aan strenge voorwaarden. "En wie er niet aan voldoet (...), die wordt gesloten", zei demissionair premier Mark Rutte bij de aankondiging ervan.

Een van de belangrijkste voorwaarden is de vier uur tussen het plaatsen van de bestelling en het ophalen ervan. Op die manier wil het kabinet voorkomen dat het te druk wordt bij winkels doordat mensen tegelijkertijd hun bestelling ophalen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Click & collect is een succes: 'De winkel is leeg, maar het is stervensdruk'

Toch is het sinds vorige week donderdag mogelijk om bij winkels op Schiphol iets te kopen zonder vier uur te hoeven wachten. Bij winkels achter de douane kunnen reizigers bij de ingang iets bestellen en afrekenen, legt Willemeike Koster, woordvoerder van Schiphol uit.

Daarna worden de spullen bezorgd bij de reiziger. Waar en wanneer de bezorging plaatsvindt, wordt ter plaatse afgesproken.

Belangrijke bron inkomsten

De inkomsten uit de verkoop van winkels op Schiphol zijn belangrijk voor de luchthaven. In 2019, voor de coronacrisis uitbrak, dankte het bedrijf er meer dan de helft van de operationele winst aan. 

In dat jaar leverde de verkoop van voedsel, drank en spullen 206 miljoen euro op. In 2020 daalden de inkomsten uit deze verkoop met 190 miljoen euro door de winkel- en horecasluitingen, blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf. Schiphol leed vorig jaar een verlies van maar liefst 563 miljoen euro.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Schiphol snoeihard geraakt door coronacrisis: verlies van 563 miljoen

Gedoogd door veiligheidsregio

De luchthaven heeft overleg gehad met de Veiligheidsregio Kennemerland over dit plan, laat Koster weten. En die heeft toegezegd het te gedogen, vertelt woordvoerder Marcel Duyvestein van de gemeente Haarlemmermeer, waar Schiphol onder valt.

De burgemeester van Haarlemmermeer is Marianne Schuurmans - Wijdeven, die daarnaast ook de voorzitter van de Veiligheidsregio Kennemerland is. 

Het controleren van de click en collect-regels heeft geen prioriteit in de veiligheidsregio, vertelt Duyvestein. "Zelfs als je drie keer zoveel mensen inzet, is het moeilijk om te controleren. Je kunt niet iedereen vragen om aan te tonen dat iemand wel echt vier uur geleden heeft besteld."

"Je kunt niet iedereen vragen om aan te tonen dat iemand wel echt vier uur geleden heeft besteld."

Zolang het niet te druk wordt, is dus afgesproken om te gedogen, vervolgt hij. Op verzoek van Schiphol wordt het gedoogbeleid daar nog iets verder opgerekt. "Daar geldt een andere realiteit: mensen gaan op reis en kunnen niet vier uur wachten, want ze moeten hun vlucht halen."

Handhaven als het te druk wordt

Toch bestrijdt de veiligheidsregio dat het de luchthaven voortrekt ten opzichte van andere ondernemers. "Of het nu op Schiphol is of bij een ondernemer in Hoofddorp: als het niet druk is handhaven we niet", zegt Duyvestein. "Als het wel te druk wordt, dan wordt er gehandhaafd. En dat geldt ook voor Schiphol."

"Als het wel te druk wordt, dan wordt er gehandhaafd. En dat geldt ook voor Schiphol."
Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Air France-KLM in de penarie: sowieso nieuwe miljardensteun nodig

Volgens de veiligheidsregio draait het bij de click en collect-regels om het voorkomen van drukte bij winkels. En de 'service', zoals Schiphol het zelf noemt, draagt daar volgens Duyvestein aan bij. 

Winkels dicht houden

Een andere oplossing om drukte te voorkomen is om de winkels gesloten te houden, maar dat is volgens Duyvestein de verantwoordelijkheid van de ondernemer zelf. "Als ze er een potje van maken, dan kan het wel", vult hij nog aan. 

Hij is niet bang dat het gedogen funshoppen uitlokt, het is toch 'wat overdreven om een ticket te kopen om dit te doen'. In de winkels op Schiphol Plaza, die voor iedereen toegankelijk zijn, wordt wel de regel gehanteerd dat er minimaal vier uur tussen bestellen en ophalen moet zitten. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Verbazing over snelle heropening Bijenkorf: 'Meten met twee maten'

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van