Midden in de crisis

Gesteund KLM koopt bedrijf om pakketreizengigant te worden

22 februari 2021 12:35 Aangepast: 22 februari 2021 15:39
Op vliegveld Eelde Groningen staan twaalf KLM-vliegtuigen die voorlopig niet gebruikt worden. Beeld © Robin Utrecht

Het met miljarden gesteunde KLM doet midden in de diepste crisis in zijn bestaan een aankoop. De luchtvaartmaatschappij heeft een meerderheidsbelang genomen in Airtrade. Dat bedrijf levert softwarepakketten voor onder meer het aanbieden van pakketreizen.

KLM neemt een meerderheidsbelang in Airtrade, bevestigt een woordvoerder van de vliegmaatschappij. Hoeveel geld er wordt betaald blijft geheim.

Airtrade?

Airtrade maakt het leven van luchtvaartmaatschappijen op drie manieren wat makkelijker. Ze verzorgen de uitgifte en afhandeling van tickets. Daarnaast leveren ze technologie voor de samenstelling van pakketreizen.

De laatste belangrijke pijler onder Airtrade is New Distribution Capability. Dat zijn diensten waardoor maatschappijen hun vluchten beter kunnen verkopen, legt de woordvoerder uit.

Vroeger kon je als consument grofweg een stoel kiezen en een bijbehorende prijs. Inmiddels kan je vaak ook nog extra opties bijboeken, zoals verblijf in een loungeruimte. Of je kunt de stoel ook daadwerkelijk zien die je kun boeken. Airtrade levert de technologie om al die extra opties bij reisagenten te tonen.

Niet investeren in een huurhuis

Al die diensten neemt KLM al af van het bedrijf. Zo wordt er sinds 2014 samengewerkt voor het aanbieden van pakketreizen.

"Het enige dat er nu verandert, is dat KLM een controlerend belang krijgt. Vergelijk het met een huurhuis: daar ga je ook niet voor duizenden euro's aan verspijkeren. Dus dan wil je een koophuis", aldus de woordvoerder.

Door de koop krijgt KLM het intellectueel eigendom van de technologie in handen. De investeringen die daarin gaan, blijven daardoor van KLM.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Air France-KLM in de penarie: sowieso nieuwe miljardensteun nodig

Dat roept wel de vraag op of KLM, dat miljardensteun krijgt van de overheid, op dit moment wel aankopen zou moeten doen. Maar volgens het bedrijf worden er nu alleen noodzakelijke investeringen gedaan, en dit is er naar eigen zeggen zo een.

"Wij willen meer tickets en pakketreizen verkopen, dus dan moet je ondernemen." Die ambitie was er al, zegt de woordvoerder, 'maar die wordt zo makkelijker gerealiseerd'.

Top 3

Harm Kreulen, topman van KLM Nederland, doet er in de Telegraaf nog een schepje bovenop en zegt dat KLM samen met zustermaatschappij Transavia Holidays in de top 3 van touroperators voor vliegvakanties wil komen. 

Eric Pels, luchtvaarteconoom van de Vrije Universiteit Amsterdam, ziet in de plannen wel een opmerkelijke wijziging van de strategie van KLM. "Ze hebben altijd geroepen dat ze willen inzetten op de netwerkkwaliteit en wat bijdraagt aan de b.v. Nederland, dan lijkt dit daar strijdig mee."

Aan de andere kant denkt hij dat het weleens zo kan zijn dat de toeristen, als de kans zich voordoet, weer veel sneller gaan vliegen dan de zakelijke markt.  Dan is het logisch dat KLM daar van mee wil profiteren. Als KLM vooral pakketreizen gaat aanbieden naar bestemmingen waar ook al voor de zakelijke klant heen gevlogen werd, hoeft dat niet ten koste te gaan van het wereldwijde netwerk, denkt Pels.

Concurrentie is boos

De concurrenten op het gebied van de pakketreizen reageren als door een wesp gestoken. "Eerder vroeg KLM om meer overheidssteun en werd die steun ook toegekend vanuit de overheid. Tegelijkertijd gaan ze nu concurreren met de reisbranche die tot nu toe het zwaarst getroffen is. Dat zou je als overheid niet mogen toelaten", laat een woordvoerder van Sunweb weten.

Corendon-baas Steven van der Heijen zegt tegen de krant dat de miljardensteun niet misbruikt mag worden voor de overname van een reisbedrijf. Hij voegt hij er aan toe dat zij uit gaan zoeken of dat wel mag.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hobbel bij nieuwe staatssteun aan KLM: inleveren vluchten op Schiphol

KLM laat weten dat er vooraf overleg is gevoerd over de stap met het ministerie van Financiën en dat de deal is getoetst aan de mededingingsregels. Het ministerie zelf houdt zich wat meer op de vlakte: "Het is aan KLM om te kiezen voor dit soort investeringen, Financiën heeft bij deze specifieke investering geen rol", mailt een woordvoerder.

Wel zegt het ministerie dat KLM binnen de afspraken van het steunpakket de ruimte heeft om dit soort investeringen te kunnen doen.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van