Gerekend op groei

Kisten aan de grond, maar Air France-KLM had méér piloten in 2020

19 februari 2021 15:54 Aangepast: 19 februari 2021 17:59
Een piloot van Air France. Beeld © AFP

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft een desastreus jaar achter de rug. Om in de toekomst het hoofd boven water te houden, zullen er ook duizenden werknemers op zoek moeten naar een andere baan in de komende jaren. Maar opmerkelijk genoeg had het bedrijf in 2020 gemiddeld meer piloten in dienst dan een jaar eerder.

Gisteren maakte Air France-KLM bekend dat het 7,1 miljard euro verlies heeft geleden in 2020. Er werd veel minder gevlogen en het aantal passagiers kelderde met bijna 70 procent.

Om overeind te blijven heeft de luchtvaartcombinatie al voor meer dan 10 miljard euro steun gekregen van de Franse en Nederlandse overheid, en de gifbeker is nog niet leeg. Binnenkort zal er nog veel meer geld bij moeten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Air France-KLM in de penarie: sowieso nieuwe miljardensteun nodig

Zeker is ook dat er een heleboel personeel uit moet, want voorlopig heeft het bedrijf nog lang niet zoveel mensen nodig als vroeger.

Meer piloten

En toch had Air France-KLM het afgelopen jaar gemiddeld meer cockpitpersoneel in dienst dan een jaar eerder. Dat zijn nu juist de functies die het zwaarst wegen op de balans. Uit de jaarcijfers blijkt dat Air France-KLM gemiddeld in 2020 8641 piloten en copiloten in dienst had. 129 meer dan een jaar eerder.

Bij alle andere afdelingen nam het gemiddelde aantal personeelsleden wel al af.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook;

Recordverlies van 7,1 miljard euro voor Air France-KLM

Een woordvoerder van Air France-KLM in Parijs benadrukt dat het om het gemiddelde aantal cockpitmedewerkers gaat over het hele jaar. Eind december 2020 zou het aantal piloten wel degelijk lager zijn dan in december 2019. Via de vertrekregeling zijn er uiteindelijk 400 piloten vertrokken dit jaar, laat een woordvoerder weten.

Verwachte groei werd krimp

Dat er gemiddeld meer piloten aan het werk waren bij Air France-KLM dan een jaar eerder, is het gevolg van dat er in de loop van 2019 nieuwe piloten zijn geworven, met het oog op verdere groei. Daar werd toen nog op gerekend. De ontslagen begonnen in 2020 juist pas te vallen vanaf augustus, waardoor het gemiddelde vorig jaar hoger lag dan een jaar eerder, is de uitleg.

De twee takken van het bedrijf gaan trouwens niet gelijk op bij het snijden in het personeelsbestand. De Nederlandse tak verminderde het aantal FTE met 5100: dat is 16 procent van het totaal aantal banen bij KLM.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Witte rook: akkoord tussen piloten en KLM

Air France schrapte 'slechts' 3600 FTE. Dat staat gelijk aan 7 procent van de banen. Dit jaar en volgend hoopt Air France-KLM dat de rollen omgedraaid zullen zijn. In Frankrijk moeten er nog 4900 banen verdwijnen. Volgens de huidige planning zijn dat er 900 in Nederland.

** In een eerdere versie van dit bericht stond dat Air France extra piloten heeft aangetrokken in 2020. Dit berust op een interpretatiefout **

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van