Hogere budgetten voor producties

Disney komt met Europese series: 'Nederlandse bedrijven cashen'

17 februari 2021 15:47 Aangepast: 17 februari 2021 16:21
Undercover, Netflixserie Beeld © Netflix

Streamingdienst Disney+ wil meer abonnementen verkopen in Europa en gaat daarvoor lokale producties maken. Films en series die zich afspelen in Europese landen. Een daarvan is een docuserie over Feyenoord, waar de club uit Rotterdam naar verluidt miljoenen euro’s voor ontvangt.

Bijna 95 miljoen klanten wereldwijd heeft Disney+ inmiddels, maar het Amerikaanse bedrijf wil er meer Europese klanten bij. Dat kan niet alleen maar met bestaande series als How I Met Your Mother, Modern Family, Prison Break of de 300 andere titels die binnenkort te streamen zijn.

Europees quotum

Om klanten te trekken moeten er ook nieuwe series en films komen, die grotendeels worden gedraaid in Europa. Aan de ene kant omdat het bedrijf lokale series wil, maar ook omdat het een moetje is.

Disney moet van de Europese Commissie namelijk voldoen aan een quotum. 30 procent van alles dat ze hier uitzenden moet gemaakt zijn in Europa. De maatregel is bedoeld om lokale bedrijven te beschermen.

Een maatregel waar bedrijven ook echt van profiteren, zegt formatontwikkelaar Kirsten Jan van Nieuwenhuijzen. "Dit is absoluut een goede beslissing van Brussel, dit werkt heel goed. Het zorgt voor een opleving van een industrie die het zwaar heeft gehad."

De allereerste Nederlandse productie voor Disney is die van Feyenoord. Documentairemakers volgen spelers, trainers en andere mensen die werken voor de Rotterdamse club. Leuk voor supporters, maar ook voor de cubkas. De club zou er 3 miljoen euro voor hebben gekregen. 

Miniatuurvoorbeeld
Netflix nog steeds de grootste, maar Disney komt dichtbij

Disney+ maakt reuzenstap en zit Netflix op de hielen

Dramaschrijvers

Nederlandse productiehuizen hebben er daardoor veel werk bijgekregen. Niet alleen van Netflix en nu van Disney, ook HBO en Amazon kloppen aan bij Nederlandse film- en seriemakers. "Er is veel budget, die Amerikanen bieden meer dan commerciële- of publieke omroepen."

Zo kreeg producent Jeroen Koopman van het Amsterdamse NewBe een grote klus van Netflix binnen. Zijn bedrijf mag een serie gaan maken, geïnspireerd op de jaren 90 hit Heartbreak High.  

Maar niet alleen Nederlandse bedrijven profiteren van de koopwoede van de Amerikaanse streamingsdiensten. In heel Europa wordt er gezocht naar goed personeel, vertelt Van Nieuwenhuijzen. "Neem onze dramaschrijvers, daar is veel vraag naar. Ze kunnen in heel Europa aan de slag. Ook scenarioschrijvers zijn nu in de Scandinavische landen in trek."

Undercover

Vanwege de successen van detectiveseries als The Bridge en The Killing konden scenarioschrijvers het werk daar niet meer aan. "Ze hebben daar echt veel te weinig mensen. Dus als je een goede scenarioschrijver bent en de stap wil maken, kan je daar zeker aan de bak."

Volgens de formatontwikkelaar, die aan de wieg stond van Big Brother, is er door het quotum een nieuwe markt geopend. De lokale producties zijn niet alleen goed voor de lokale bedrijven, het trekt ook een nieuwe doelgroep aan.

Als voorbeeld noemt hij de Nederlands/Vlaamse serie Undercover, die Netflix uitzendt. "Ik denk echt dat mensen daarvoor een abonnement op Netflix hebben genomen. Het zijn series die mensen aanspreken en triggeren. Je haalt als streamingsdienst een andere doelgroep binnen."

Miniatuurvoorbeeld
Netflix geeft miljarden uit aan producties

Peperdure serie The Crown niet enige abonnee-lokker voor Netflix

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van