Vegaburgers en havermelk

Flink meer vleesvervangers en 0.0-biertjes verkocht in 2020

17 februari 2021 12:03 Aangepast: 17 februari 2021 12:08
Nederlanders legden in 2020 flink meer vlees- en zuivelvervangers in hun boodschappenkarretje. Beeld © ANP

Vegaschnitzels, kipstuckjes en sojamelk. Nederlanders kochten in 2020 opnieuw meer vlees- en zuivelvervangers in de supermarkt. Ook de verkoop van alcoholvrij bier groeide met een derde.

De vegatrend zet door. De verkoop van vleesvervangers, zoals vegetarische rookworsten of vegaburgers neemt al jaren toe en ook in 2020 was er weer een flinke stijging. Nederlanders kochten 20 procent meer vleesvervangers dan het jaar ervoor.

Daarmee wordt de stijgende lijn van de afgelopen jaren voortgezet. In drie jaar tijd is de verkoop van vleesvervangers verdubbeld, blijkt uit een analyse van ABN Amro.

Meer boodschappen

Supermarkten hadden het sowieso druk afgelopen jaar dankzij de coronacrisis. Nederlanders gingen een stuk minder naar restaurants, dus legden meer producten in hun supermarktkar. De verkoop van vlees steeg daardoor ook, maar in verhouding wel minder dan die van de vleesvervangers: met 9 procent.

De verkoop van vleesvervangers mag dan stijgen, de consumptie van vlees neemt niet af de laatste jaren. In 2018 en 2019 werd er zelfs meer vlees gegeten dan het jaar ervoor. In dat laatste jaar ging het om 39 kilo per persoon per jaar.

Uiteten

Die toename is deels te verklaren door het aantal buitenlandse toeristen dat graag een biefstukje eet in een Nederlands restaurant, analyseert de Wageningen Universiteit. Ook flexitariërs eten buiten de deur wat vaker vlees. 

In de supermarkt nam de verkoop van vlees vóór het coronajaar wel wat af: met 1,8 procent in 2018 en met 0,3 procent in 2019. Hoeveel vlees er in Nederland is gegeten in 2020 is nog niet bekend.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

In coronatijd wint verwenwinkel Jumbo en verliest prijsvechter Aldi

Groeispurt

Ook de verkoop van zuivelvervangers, zoals sojajoghurt of amandelmelk, zit in een groeispurt. De supermarkten zagen de verkoop van de zuivelalternatieven met een derde toenemen. Met name de varianten met haver, zoals van het populaire merk Oatly, waren populair. 

Een andere groeispurt die de laatste jaren plaatsvindt is die in de verkoop van alcoholvrij bier.  Dankzij de coronacrisis werd er flink minder drank verkocht, maar de 0.0-biertjes vlogen nog wel over de plank. De verkoop in Nederland steeg met 8,5 procent.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Meer supermarktbier maakt ellende voor Heineken niet goed

Slecht bierjaar

Ook in het buitenland was er meer vraag naar alcoholvrij bier. Terwijl de uitvoer van 'gewoon' bier met een derde afnam, steeg de export van de alcoholvrije variant met 9 procent.

Omdat het marktaandeel van de 0.0-biertjes slechts 7 procent bedraagt kon dat de pijn van drankproducenten nauwelijks verzachten. Door corona beleefden de biermakers een bijzonder slecht jaar. De totale bierverkoop daalde met 14 procent.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van