Lege pretparken, vierkante ogen

Disney+ maakt reuzenstap en zit Netflix op de hielen

12 februari 2021 15:36 Aangepast: 12 februari 2021 16:39
Bijna 95 miljoen mensen hebben nu een abonnement op Disney+. Beeld © HH

Entertainmentbedrijf Disney lijkt net op tijd zijn streamingdienst Disney+ te hebben uitgerold. Want waar de pretparken en bioscopen uitgestorven zijn door de pandemie, geldt dat zeker niet voor Disney+.

In iets meer dan een jaar tijd heeft de dienst 94,9 miljoen betalende abonnees. Zo is Disney+ veel sneller dan verwacht uitgegroeid tot een belangrijk bedrijfsonderdeel en wordt het meer en meer een serieuze concurrent voor Netflix.

De gemiddelde omzet van een Disney-streamingabonnee lag afgelopen kwartaal op 4,03 dollar per maand (3,33 euro), zo vertelde financieel topvrouw Christine McCarthy tegen analisten van onder meer CNBC. Gebruikers in India en Indonesië niet meegerekend, ligt dat bedrag nog hoger (4,43 euro).

Miniatuurvoorbeeld
Luister ook:

Streamingoorlog na 1 jaar: hits en missers?

Omzet pretparken ingestort

De totale omzet van Disneys consumentendiensten kwam uit op 3,5 miljard dollar, 73 procent meer dan hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Ter vergelijking: de omzet van de pretparken en winkelproducten viel met liefst 53 procent terug tot 3,6 miljard euro - nog maar net meer dan Disney+.

Hoewel Netflix met ruim 200 miljoen abonnees nog ruim voorop ligt in de strijd der streamingplatforms, heeft Disney meer ijzers in het vuur. The Walt Disney Company is ook eigenaar van de betaalde platforms ESPN+ en Hulu. Opgeteld zijn dat ruim 146 miljoen betaalde gebruikers, waarmee ze Netflix toch behoorlijk naderen.

Netflix in zicht

In een poging het gat met Netflix te dichten neemt Disney deze maand de volgende grote stap. Het nieuwe kanaal Star, met voor het eerst films en series voor volwassenen, moet wereldwijd nog meer gebruikers opleveren.

"Star is een onderdeel dat we hebben gemist bij Disney+", zegt analist Tim Poulus van onderzoeksbureau Telecompaper. "Je kent misschien ook wel mensen die de dienst hebben bekeken en opgezegd, want het leek vooral voor kinderen."

Star is na Pixar, Disney, Marvel, Star Wars en National Gegraphic het zesde onderdeel van Disney+. Het nieuwe kanaal voor volwassenen zal het Nederlandse marktaandeel van Disney volgens Poulus een stuk dichterbij Videoland en Pathé Thuis gaan brengen, en deze concurrenten mogelijk zelfs inhalen. 

Al zal marktleider Netflix daarmee in ons land nog niet van de troon gestoten worden, verwacht hij. "Heel veel nieuw aanbod is er niet, niet zoals bij Netflix. Dus dan ben je op een gegeven moment wel uitgekeken."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van