Ook meer vraag naar vega

Winst voor Unilever: meer Ben & Jerry's en wasmiddel verkocht in coronatijd

04 februari 2021 10:04 Aangepast: 04 februari 2021 10:06
Unilever verkocht tijdens de coronacrisis meer Ben & Jerry's aan consumenten. Beeld © Getty

Levensmiddelenconcern Unilever haalde meer winst in 2020. Tijdens de coronacrisis gaven consumenten meer geld uit aan boodschappen zoals wasmiddel, toiletreiniger en ijs van Ben & Jerry's.

De nettowinst van Unilever nam afgelopen jaar licht toe tot 6,1 miljard euro. De operationele winst daalde wel, want door de coronamaatregelen gingen de kosten omhoog.

De omzet zakte met 2,4 procent tot 50,7 miljard euro. Exclusief overnames en gecorrigeerd voor koersverschillen van de verschillende muntsoorten waarin Unilever zijn producten verkoopt, was een stijging te zien.

Miniatuurvoorbeeld
Meer lezen

Werknemers Unilever nooit meer fulltime op kantoor, zegt ceo

De jaarcijfers van Unilever komen overeen met de verwachtingen van analisten. Het bedrijf verwacht zelf komend jaar een nog snellere winstgroei.

Minder verkoop van make-up

Zoals verwacht verkocht Unilever minder producten aan de horeca. De verkoop van consumentenproducten maakte dat meer dan goed. Het bedrijf verkocht meer hygiëneproducten zoals wasmiddel en zeep, al viel de verkoop van beautyproducten wel wat tegen.

Volgens Unilever was er minder behoefte aan producten zoals make-up en deodorant, omdat er nu eenmaal minder gelegenheden waren om elkaar te ontmoeten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Sylvie gooit make-up ritueel om: 'Geen prioriteit op mijn lijst'

Ben & Jerry's en de Vegetarische Slager

In plaats daarvan bleven mensen thuis en kochten ze bijvoorbeeld meer maaltijdmixen van Knorr, sauzen van Hellmann’s en ijsjes van Ben & Jerry’s. Ook de producten van de Vegetarische Slager gingen vaker over de toonbank: de verkoop van de plantaardige vleesvervangers steeg in het vierde kwartaal met maar liefst 70 procent.

Het levensmiddelenconcern verwacht komend jaar meer vraag naar plantaardige voedingswaren en beautyproducten in het hogere segment. Daar zal Unilever zich komende tijd dus extra op richten, maakt het bedrijf bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

Ceo Alan Jope wil bovendien meer doen met e-commerce. Unilever werkt nu bijvoorbeeld al samen met pizzaketen Domino's, die de ijsjes van Magnum en Ben & Jerry’s op de bezorgkaart zette. Ook dat kwam volgens de ceo de omzet ten goede.

Miniatuurvoorbeeld
Meer lezen

Unilever slokt Vegetarische Slager op: 'Een droomhuwelijk'

Voor het eerst volledig Brits

De nieuwe jaar- en kwartaalcijfers zijn het de eerste cijfers sinds het levens- en schoonmaakmiddelenconcern op papier een volledig Brits bedrijf werd. Tot afgelopen november was Unilever deels Nederlands. Het concern had twee hoofdkantoren, een in Rotterdam en een in Londen. Ook had het bedrijf twee raden van bestuur en twee soorten aandelen.

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van